Mot Fulufjället

Hur långt är det längs södra kungsleden från högfjällshotellet i Sälen till Fulufjällets naturum? Kan man ta sig kommunalt från Fulufjället? Har läst mycket på forumet om liknande frågor så jag har väl en rätt klar bild av det hela, learning by doing...
Förresten, angående kartor, vad är för- och nackdelar med 1:100 000 resp.1:50 000? Lättare om hela rutten syns på samma karta tänkte jag...

Senast ändrad:
Ca 70 km

Hej!
Var uppe o vandrade i Fulufjället förra helgen- tyvärr mest regn o dimma. Har kollat upp på mina kartor, dels "Fulufjällskartan" fr Länsstyrelsen som är bra att vandra efter, dels Lantmäteiets fjällkarta W2 som täcker både Sälenområdet o Fulufjället.
Grovt sett har du 70 km vandring till Naturrummet med start v Tandådalens kyrka, över Ö Granfjället
Fulufjällsområdet har en spännande terräng med alla stenblock.
Hoppas du får en bra tur! Det finns ingen, vad jag vet, buss ändå fram. Där är gott om folk så det kanske går att få en lift....
/Karin

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur långt är det längs södra kungsleden från högfjällshotellet i Sälen till Fulufjällets naturum? Kan man ta sig kommunalt från Fulufjället? Har läst mycket på forumet om liknande frågor så jag har väl en rätt klar bild av det hela, learning by doing...
Förresten, angående kartor, vad är för- och nackdelar med 1:100 000 resp.1:50 000? Lättare om hela rutten syns på samma karta tänkte jag...

Det går ju en buss från Gördalen mot Särna...vet inte om den går nu, det är ev bara under skolterminerna...kolla Dalatrafikens hemsa...från Särna går det ju buss åtminstone två ggr dagligen till Mora (passar tåget).

Spännande tur, har själv funderat på att göra den, ser fram mot ngn slags rapport här på Utsidan ;).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips