Mora ((SE)--Joensuu (FI): GPS nödvändig?

Hej!
Tänkte att cykla från Mora till Joensuu någon gång under sommaren.
Har vägkartorna från LM för Sverige och även Retkeily GT för väst och öst-Finland. Men de är i 1:250000. Har nyligen sneglad lite på GPS-pejlare och hittat Garmin Edge touring med medföljande 1:100000 karta.
Tittat lite närmare och tyckte nu att jag behöva Oregon-modellen...
Vad jag vill ha, är: ett enkelt GPS med nya kartor. Behöva inte överföring till datorn, pulsmätare, kalorieförbrukning, etc...
Vad tycker ni?
 
Hur skall du övernatta?

Vildcamping är lättare med en topografisk karta typ 1/100 000 men inte behöver du nån GPS egentligen.

Om du har smartphone kan du klara dig långt med gratis app med en offline OSM-karta t ex Map of Sweden.

Thure
 
Vild eller i hotellet eller på campingen..
Fördel med GPS är ju att man lätt ser när man är på
villovägar..
Smartphone är ingen direkt alternativ för mig genom att har en gammal
I-phone 4 S med ganska lågt batteritid
 
Om du har smartphone kan du klara dig långt med gratis app med en offline OSM-karta t ex Map of Sweden.

Nu finns ju faktiskt hela Terrängkartan tillgänglig att lägga in i mobilen.

http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/offline-terrangkarta-for-android.htm

Nu är jag iofs inte helt hundra på om den finns för iOS också eller om det är bara är Android den funkar till.

Man behöver ju inte ha mobilen på hela tiden, men kan ta fram den om man känner att man har kommit vilse.

Cyklar man så är det ju i de flesta fall längst skyltade vägar, även om man inte cyklar på motorvägar så lär det i alla fall vara bilvägar eller dedikerade cykelvägar och då brukar det ju vara skyltat. Då klarar man sig nog rätt bra utan att ha mobilen igång hela tiden.

En Garmin Oregon kostar väl mer än en Android-lur i mellanprisklassen?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...