montera stighudar

hej hej!

Undrar om någon har erfarenheter av att montera fast stighudar på skidor? Med montera menar jag sätta fast stighudarna mer permanent.

Hur fungerar vanliga stighudar med lim om man använder dem på vallningsfria skidor (fiskfjäll?) Är det någon skillnad mot vanliga skidor?

Vänligen:
Andreas, Uppsala

Har ej provat att montera fast stighudar under skidor på ett permanent sätt, men såg ett inlägg om detta för över ett år sedan. Det var en person som hade gjort detta på sina trädskidor genom att först hyvla ut en 2 mm (tror jag det var) zon som var ca 3 dm lång, mitt under fästzonen på skidan. Sedan limmade/spikade han fast en bit stighud här. Personligen tycker jag detta låter vettigare än att ha stighud under hela skidan, det blir ju inget bra glid...

Angående stighudar på vallningsfria skidor: Jag har själv inga som helst problem att använda stighudar på mina vallningsfria (Fischer Europa 109 Crown). Som stighudar kör jag vanlig "metervara" med tillägg av Ascension TTP (dvs en krok som hakas på bak på skidan med en sträckanordning framtill). Mina stidhudar har aldrig lossnat eller krånglat på något annat vis. Ascension TTP rekommenderas starkt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför

Varför vill du ha stighudarna på permanent? Det glider ju så jämrans dåligt. Ska du dra tung pulka ála Skinnarmo? (Bara nyfiken.)

Om man bara ska ha stighudar mitt under så kan man väl sätta dit såna där kicker skins.

Kanskje du kan dra noen erfaringer fra Åsens sin fellelås:

http://www.asnes-ski.no/ Produkter->skifeller og fellelås

Les mer hos Sportsnett

System_montert_pa_taiga%20small.gif

[Ändrat av snurr 2004-01-23 kl 09:14]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips