Mobiltelefon med 3 VDC?

En eTrex ska ha 3 VDC som extern spänningsmatning. Till mobiltelefoner finns det en massa drivdon, som passar i bilarnas 12 VDC uttag. Är det någon som känner till en mobiltelefon som ska ha 3 VDC? Det finns ju gott om laddare av olika slag till mobiltelefoner, men de flesta är inte märkta med tekniska data, utan bara "passar till telfon si och så".

Sånt här finns ju att köpa från Garmin, men de gossarna har ju vett att ta betalt...

Jag byggde om drivenheten till min gamla Ericsson Hotline. Den gav ungefär 7 VDC före ombyggnaden. Krävde bara lite krafs från lådorna, plus en kontakt för 40 pix. Men alla har ju inte kvar en gammal NMT som man kan slakta :)

Anders
 
Billig DC/DC-omvandlare

Ofta finns svaren bland gamla inlägg, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7063 . En "önskerepris" ;) kommer här + lite mer tips.

En kompis ”hittade” en DC/DC-omvandlare med cigarettändarpropp på Biltema art.nr 38-393 för 45 SEK. Från 12V till 1,5-3-4,5—6-7,5-9-12 V, max 500 mA. Bör gå att använda till Garmin 12, eTrex, emap och andra som inte ”tål” 12V. Jag skulle dock först kolla om det förekommer rippel eller andra otrevligheter innan jag använder den. Sätt sedan några droppar ”superlim” i 3V läget så att du inte riskerar att inställningen ändras och att du eldar upp GPSen. Garminkontakten köper man hos Clover http://www.clover.se .

Per Brune
 
Dåliga DC/DC omvandlare

Jag köpte för en tid sedan en omvandlare från 12V till 3, 4,5, 6 osv. volt. Eftersom jag är en nybliven eTrex Legend ägare ville jag först kolla att spänningen 3V stämde. Garmin uppger att legenden klarar 3V +- 10% så det verkar ganska noga.
Nåväl, när jag kollade spänningen i 3V-läget visade mätaren att det var 4,2V !!! I och för sig i obelastat tillstånd. När omvandlaren belastas sjunker spänningen dramatiskt. Spänningen beror alltså på vilken belastningsström man har och den borde variera en hel del om man går i besparingsläge, med eller utan belysning m.m.
Jag vill alltså varna för dessa omvandlare.
För att slippa betala Garmins HUTLÖSA priser har jag kopplat in en krets 7806 vilket ger en stabiliserad spänning från 12V till 6V och sedan seriekopplat 4 kraftiga dioder. Spänningen sjunker då från 6V till lite drygt 3V och är stabiliserad. Har testat på glödlampor och det fungerar. Har dock inte vågat testa med legenden ännu ;-)
Någon som vågat ?
 
Det går bra ändå

Så brukar det vara, med de flesta spänningsregulatorer. Problemet är ju att så länge det inte finns någon last, finns det ingen ström. Då finns det heller inget spänningsfall att reglera.
Min ombyggda omvandlare ger ca 6 VDC obelastat, men redan vid några få mA har spänningen sjunkit till rätt nivå. Även när jag kör med allt avstängt på Vistan (navigering, kompass, belysning) men ändå har den igång, ligger spänningen lågt nog.

Det går ju att barlasta aggregatet med några mA med hjälp av ett motstånd, om man vill. En ännu bättre lösning kan ju vara en zenerdiod på 3,3 V i serie med ett motstånd, parallellt över lasten. Den fungerar ju då som överspänningsskydd.

Anders
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.