Min version av ett Optimus 111B ...

Ursprungligen postat av Polar300
KOKUTRUSTNING 10B/S, KANTIN 10B/S, Optimus 154, Trangia med gasbrännare, Optimus 111, KAP Arctic, Optimus 199, Optimus 111B, Optimus 22B, Ett vackert polerat Optimus 00
Det går ingen nöd på dig ;) Det kan bli både ett tredje och fjärde världskrig, du kan bara luta dig tillbaka mätt och varm... Ditt egenbyggda 111B ser kul ut. Kan du beskriva mer..? Tjusig kulör. Ser ut som fyra små hål i locket..?

De små hålen har en naturlig förklaring: Skalet kommer från en ex-militär Optimus 111 med fotogen-brusbrännare. Jag slipade bort nitarna som höll informationsskyltarna i aluminium och kvar blev hålen - eftersom jag tyckte det skulle vara en onödigt knepig överdrift att svetsa igen hålen... Kulören är vald för att det inte ska gå att tappa bort köket, varken i garaget, ute i grönsakerna eller i snöhelvetet. Lite åt Never-Lost -hållet alltså, men himla klarorange högtemperaturtålig färg lyckades jag inte hitta, så det fick bli 'Chevy Engine Orange' med 'Rally White' på insidan. Brännarenheten är bytt mot en 111B bensinbrännare som jag fick hit från USA (där dom är mycket vanligare). Köket eldas med samma 4-takts alkylat-bensin som (bensin-)bilen har i reservdunken. Alltihop förvaras i ett kastrullset avsett för det Brittiska arméköket No2 som fått alla handtag etc. bortkapade. I tomrummen förvaras 'beredskaps-utrustningen'; frystorkat kaffe, tepåsar, torrmjölk, sockerbitar, snabbnudlar etc. [I den kommande likadana EcoPar "diesel"-versionen för dieselbilen som jag håller på med nu, så kommer även 50ml tändsprit att finnas.] Så "tillsätt bara vatten" - resten finns i köket nere i reservhjulsbaljan när oplanerat behov uppstår... Det finns bilder och mer historia på CCS i länken här: My version of an Optimus 111B ...

Jag försökte bygga mitt drömkök genom att plocka ihop grejor till ett Ranger 10 och sätta i en 8r låda. Men tanken blir så sjukt varm..! Tog en mindre förvärmarkopp från 111:an men den blir fortfarande varm vid drift. I tillägg har jag upptäckt att tanken läcker i skarven som löper runt hela cylindern höger om tanklocket. Blir till att hårdlöda en helg. Ska då också böja ut brännaren lite så att den kommer bort från tanken. Ett par 2-3 mm kan nog göra mkt.

Jag har haft funderingar på ett Ranger 10r själv, som komplement till mitt 199, men efter en kommentar från en kille nere på Nya Zealand som har ett (och även ett 199 Ranger) så blev jag lite mer reserverad till den designen. Han skrev "My 10 Ranger seems much more powerful than my 199 but I think the main reason is the 199 wire pan supports are, imho, to tall. I think a 10R is well worth having, but I would wait for a good deal as you probably won't use it much, it is kinda scary." Vilket stämmer bra med dina erfarenheter, den bensinfyllda tanken blir tydligen skrämmande het i praktiskt bruk.
/Odd
PS
Din "större" förvärmarkopp skulle jag kunna vara intresserad av till dieselbrännaren - om du kan tänka dig att sälja...
 
Vilken historia! Kul att du delar med dig och grattis till ett driftsäkert kök.

Ang. 199:an och Ranger 10r, det är väl samma brännare på de köken va?
Jag kör bara fotogen för att inte riskera att flambera skägget vid övertryck i bränsletanken. Evt. är de utvecklade för enbart fotogen som bränsle?
Jag ska labba vidare med mitt hemmabyggda 10r. Böja ut brännaren (om möjligt) och montera en värmesköld (om det får plats). Har nu också en original Ranger som inte blir lika varm (!?). Men bränsletanken är svart och i stål (?), kanske gör skillnad. Och avståndet mellan brännarhuvud och bränsletank är några mm större (!?).

Ang. den större förvärmarkoppen så har jag faktist inte behov för den. Fick den på köpet när jag handlade massa annat av min lokala "storsamlare" som avvecklar sin samling. Så jag kan skicka den till dig i ett kuvert helt gratis. Du bidrar ju friskt i "the Stove community" här på forat. PM:a din adress till mig så fixar jag det.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ang. 199:an och Ranger 10r, det är väl samma brännare på de köken va?
Såvitt jag vet så är det inte samma brännare trots att köken ser så lika ut, i 199 sitter det en 222-brännare, med spindeln in från höger (liknande 221-brännaren som sitter i 111T). Och i 10r sitter det en 9003-brännare, (liknande 9001-brännaren som sitter i 111C) med spindeln in från vänster. Alla fyra brännarversionerna är triple-fuel hattbrännare ("susbrännare") som med rätt kombinationer av munstycken och restriktorrör kan elda det mesta som flyter; alkohol, bensin, fotogen, eldningsolja, diesel, Jet-A1 etc. Jag kör min 199 på alkylatbensin, men det skulle inte falla mig in att sätta någon större/vidare kastrull än originalet på den - trycket i den allt hetare tanken skulle nog sända en sticklåga ut ur tryckavlastningsventilen rätt snart, och roligare än så kan man ha det... Och den 'kastrullen' rymmer i princip bara det vatten som går åt till en stor mugg te eller kaffe - vilket är vad min 199:a uteslutande används till.

Jag kör bara fotogen för att inte riskera att flambera skägget vid övertryck i bränsletanken. Evt. är de utvecklade för enbart fotogen som bränsle? Jag ska labba vidare med mitt hemmabyggda 10r. Böja ut brännaren (om möjligt) och montera en värmesköld (om det får plats). Har nu också en original Ranger som inte blir lika varm (!?). Men bränsletanken är svart och i stål (?), kanske gör skillnad. Och avståndet mellan brännarhuvud och bränsletank är några mm större (!?).
Fotogen är nog helt rätt, det är nästan fråga om inte t.o.m. eldningsolja vore rätt med den typen av 'förvärmning' ! Att ens fundera på bensin i den är nog gränsande till suicidaltendenser... Likadant med alkohol. ;-) 199:an har ju i alla fall en (väldigt spegelblank) värmesköld mellan brännare och tank. Ståltanken i 10 Ranger gör nog att värmen leds bort lite bättre än med en mässingstank.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips