Merino Hoody?

Jepp, det verkar verkligen vara en smaksak. Själv är jag väldigt förtjust i polyvalens (typ två tunna undertröjor är bättre än en tjock osv) eftersom det ger större variations- och regleringsmöjligheter. Men när det gäller BPSs hoody så är det ett av mina favoritplagg trots detta.
Framförallt när man sover så sitter den bättre på min skalle än en mössa, men den passar uppenbarligen mitt sätt att klä mig och vandra mycket väl. Nu har jag huva på vindblusen och huva på regnjackan och dessa båda i förening med min keps innebär att det måste vara väldigt bistert om jag skall behöva mer på huvudet (hände faktiskt mot slutet av min vandring i Virihaure-trakten nyligen).
Är det så bistert så behöver jag även dubbla undertröjor och då åker hoodyn på. Annars har jag den som extraplagg och framförallt nattskjorta på sommaren. På vintern kan huvan behövas under min Paramo vintermössa (som inte är särskilt varm) när jag åker skidor och det är typ -10 eller kallare. Men under vintern är hoodyn min permanenta "dagtröja" som vid behov kompletteras med en woolpower, som annars är nattskjorta (jag vill inte ha samma tröja närmast huden på natten som på dagen).
Hoodyn ersätter för mig både mössa och halsduk, vilket nog innebär en viss viktvinst samt två prylar mindre att slarva bort.
Men som sagt, det här är väldigt mycket en smaksak och alla invändningar mot en fastsydd mössa i den här tråden känns högst relevanta. Men för mig funkar det väldigt bra.

Jörgen
 
Jag använder en BUFF i merinoull. Har provat många olika lösningar men finner att detta är klart den mest användbara. buffen går att använda som halsduk, balaclava "dubbelvikt" mössa etc. helt perfekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grönställ Marmot Trail wind-hoody Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hoody-tröjor Lättpackning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.