Vi har åkt!
2007 åkte vi Klarälven på flotte.
Helt underbar resa och något som jag kan rekomendera å det varmaste.
Vi utnyttjade Vildmark i Värmland (
http://www.vildmark.se/) som stod till tjänst med mtrl för flottbygget.
Sträckan är samma som scouternas Blå Hajk Forsfararna åker med den skillnaden (som Tango skrev) att som privatperson "får" man inte flyta på natten.
Det innebär i praktiken att det nödnummer som Äventyr i Värmland har stängs av kl 21.00 och sätts igång kl 07.00 (har jag för mig att det var). Utanför dessa tider flyter man helt på eget ansvar.
Det innebär att sträckan tar ungefär 6-7 dygn fast det kan variera rätt ordentligt pga vattenflöde, grundstötningar, bakvatten, när man kommer iväg på morgonen, hur många/långa stopp man tar, mm, mm.
Det fantastiska är att det är så enormt avkopplande. Älven flyter ca 2 km/h vilket innebär att man hinner ta in alla intryck och behandla dem i lugn och ro. Jag tror att jag fortfarande skulle kunna känna igen mig på vilken plats som helst längs hela sträckan och kunna prata om var jag är och hur långt det är kvar till slutstationen.
Fyra personer, 2 vuxna och 2 tonåringar, hopträngda med all utrustning på 18 kvm, utan några som helst elektroniska apparater (frånsett en liten radio för att lyssna på väderrapporten) mer än halva dygnet och inte ens en antydan till missämja på hela tiden!
Och tro nu inte att det är så tråkigt att man lägger sig och sover hela tiden. Det finns fullt tillräckligt med grund, stenar, bakvatten och annat för att åtminstone en person måste vara på alerten hela tiden.
Som sagt; REKOMENDERAS!
(Fast tonårsdottern kastade sig över mobilen när vi kom fram och det var ju inte lite sms som låg och väntade på henne...)
Gott spår!
/O.