Marmot Rim

Någon som har erfarenhet av Marmots nya jacka Rim?
Materialet är PreCip plus med en vattenpelare på 20 m (enligt Marmot). Jackan väger endast 368 g och kostar ca 1700 (addnature). Verkar väl vara ett bra köp om man vill ha en något bättre (och snyggare?) jacka än Precip?
 
Runner75; sa:
Någon som har erfarenhet av Marmots nya jacka Rim?
Materialet är PreCip plus med en vattenpelare på 20 m (enligt Marmot). Jackan väger endast 368 g och kostar ca 1700 (addnature). Verkar väl vara ett bra köp om man vill ha en något bättre (och snyggare?) jacka än Precip?


Läste om den i Utemagasinet nr 3/2004. Där står att jackan kan jämföras med jackor i Paclite-material. Ungefär samma material, något tätare är denna än en Paclite men den kostar ca 1000 kr mindre.

Jag har varit och klämt på den lite i butiken och den ser ut att vara en rätt bra skaljacka för vår-sommar-höst men känns lite väl tunn för att användas vintertid. Kanske om du har softshell under. Men annars tycks det vara en väldigt prisvärd jacka.

Föregångaren har fått väldigt goda betyg och denna tycks inte vara sämre.

/
 
Jag ville ha en någorlunda modemässig regnjacka och skaffade en Rim när min Precip hade börjat läcka alltför mycket efter två år. Jag köpte min på impuls på Playgrounds leverantörskväll 2 juni. Den är elegant ljusblå (dammodell såklart, se andra trådar här på Utsidan...).

Den verkar något kortare än Precip, vilket verkar funka utmärkt. Överlag är den rymligare än jag trodde. Jag köpte dam-M (jag är 1,66). Dam-S fanns inte inne, men hade varit snyggare och antagligen funkis i naturen.

Huvan har en styvare skärm och är till min lycka infällbar. Den driclimefodrade kragen är varm och skön. Sidofickorna är klart mindre och sitter långt ned, under ett eventuellt höftbälte. Bröstfickan är ganska trång. Armhåledragkedjorna har numera dragskon ute på ärmen, dvs tvärtom mot Precip. Slutligen har Rim lite diskreta reflexer här och var.

Hittills har jag bara använt jackan för cykel- och gatubruk här i Fjollträsk och är nöjd. Jag kanske åker upp och vandrar i juli, vilket borde ge ett mer uttömmande svar.
 
dammodell

Jag vet inte om jag begriper det där med dammodell.. Är jackan för pösig i herrmodellen eller?
Själv hade jag tänkt mig storlek L (herr) och jag är 185 cm och väger 83 kg.
 
Någon som har något mer att säga om denna jacka efter att större delen av sommaren gått? Är själv sugen på en.

Då jag inte har möjlighet att prova jackan, någon som blir skeptisk till en L för mig (179/87-90)?
 
Marmot

Tveksam om du behöver mera än en medium. marmot är stora i storlekarna, men skall du ha något under är det kanske bra att gå upp i storlek, hade en precip xl o är 189cm o 90 kg o den var Stor ps lycka till i jackdjungeln Hans
 
Tanken är ju att kunna få plats med något förstärkande under, men det verkar nog som att jag är tvungen att prova innan jag köper. Ingen som vet om det finns nån butik i Örebrotrakterna som har Marmot? Och frågan kvarstår om någon har något nytt att säga om Rim ;)
 
Precip fungerar i regn och snöblandat

Jag var själv och tittade på en Rim. Jag var inte nöjd med årets färger utan har beställt en "signalröd" till nästa år (av säkerhetsskäl). Jackan är dock lite tyngre än de 368 gr som anges i år. Detta är korrigerat till nästa år och vikten anges till 454 gr.

Marmots Precipställ (som jag har nu) fungerar alldeles utmärkt även vid 0-gradigt och snöblandat. Den fungerar så bra att jag numera bara använder min Gore-tex XCR på vinterfjället.

Inga skalplagg i s k funktionsmaterial värmer utan det är det man har under som ger ev värmefunktion.

M v h Björn
 
Hur upplever du Rim:en till skillnad från "standard-precipen"?

Funderade också på det där med färgerna, i katalogen är det bilden på en röd och fin, men i färgförteckningen finns inte röd med?
 
Ventilation

Efter tre månaders sporadisk användning kan jag konstatera att ventilationen i Rim är sämre än i vanliga Precip. Precip har stora nätfickor som öppnas framåt, vilket vid cykling ger ett korsdrag när ärmhåleblixtlåsen är öppna. Detta går inte att göra med Rim. Om man är ute och vandrar och rör armarna funkar nog ventilationen hyggligt ändå.

Jag vidhåller dock de fördelar jag nämnde i mitt tidigare inlägg.
 
Jag har en Rim. Utan att ha mycket att jämföra med kan jag konstatera att jackan har en god passform, (jag är 175cm/73 kg och köpte en small), jackan har väl tilltagen längd i ärmarna(perfekt vid cykling).
Den är som tidigare sagts varm, öppningarna under armarna hjälper till med ventilationen men jag hade önskat mer. När man rullar in huvan i kragen ligger den som en limpa på axlarna, ett visserligen vanligt resultat när man rullar in huvor, men på en så lätt, följsam och tunn jacka är det mer irriterande.
Är i det hela dock nöjd med köpet och tror att jag trivs bättre i den under de kommande månaderna fram till jul.

/henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Jensa72 Marmot Oracle,bra köp? Kläder 2
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
robinlu Marmot minimalist Kläder 2
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
wistrom Marmot ärmlängd? Kläder 2
Sparta Marmot Approach Kläder 3
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Susus Marmot Wm's Tempo? Kläder 2
Dudettan Marmot Morning Star Jacket Kläder 0
ollebula Marmot Exum, passform mm, nån som vet? Kläder 2
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
grodanbolle Marmot nya mebran, Strata. Kläder 0
lovenature Impregnering av Marmot - Spire jacket?? Kläder 2
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
zirkaloy Marmot käder? Kläder 3
swift33 Marmot Cloudlight, bu eller bä? Kläder 1
larran Skalbyxa för pist och topptur - Marmot Randonee Kläder 4
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
langby TNF Himalayan Parka vs. Marmot 8000M vs. ME Annapurna Kläder 8
PJE TNF eller Marmot Kläder 1
Gustaf Karlsson Marmot Alpinist Ascent Jacket Kläder 1
marcusen Marmot Flurry Jacket. Kläder 0
s_werner Marmot Mainline? Kläder 0
manke Marmot Glenmore 3 jacket Kläder 2
bergholm Marmot Precip Kläder 12
Guz Marmot DriClime Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
pasta Dunjacka från Marmot? Kläder 0
Farbrorvattenmelon Marmot ATV Jacket Kläder 1
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
boran Är Marmot Precip vattentät? Kläder 4
holmis_bigfoot.com MARMOT - LEVERANTÖR Kläder 1
xochitl Women´s Marmot Liquid Steel Jacket Kläder 1
xochitl Var säljs Marmot? Kläder 5
fms504 Marmot climbing pant Kläder 1
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0
taikoncamp Marmot eller Klättermusen? Kläder 2
Mikko Marmot Bibs funktionalitet??? Kläder 4
ghostface Problem med Marmot? Kläder 4
0399 Marmot Yellowstone jacket? Kläder 0
bjornw Marmot Glenmore jacka Kläder 0
marjo Marmot Climbing Jacket Kläder 3
kaos Marmot Glenmore Jacket Kläder 1
osn98005 Marmot Armstrong Stretch Jacket Kläder 0
rlindqvi Marmot Precipe Jacket ?? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.