Marmot Bibs funktionalitet???

Har fösökt hitta en skidbyxa som såväl går använda i backen för snowboard och telemark SAMT för fjällturer i kyla och mycket snö. Jag har en Klättermusen Bifrost-jacka som når över baken, men inte längre. För att undvika få upp snö över hela ryggen, så vill man ha ett par höga byxor för utförsåkningen. Man vill samtidigt ha ett par TÅLIGA byxor som är lätta och smidiga.

Mina frågor är om...

Ni har erfarenheter av Marmot Alpinist 3L Bib och/eller Marmot Armstrong Stretch Bib. Är någon av dessa byxor en bra kompromiss? Om inte, finns det någon sådan byxa?

http://www.sportsnet.se kostar byxorna 2.900 resp 2.300
vilket gör en rätt stor skillnad i en studentbudget.

Tack på förhand för era tips
 
Köp Klättermusen

Hej Mikko

Varför du inte köper Klättermusens Fimbul byxa. Jag har haft Fimbulbyxor redan fyra år och tycker verkligen om dem. Alla detaljer fungerar perfekt och hållbarheten är mycket bra, det finns inga märken om slitage. Visst kann det finnas smidigare byxor i marknaden, men troligen är dom inte så hållbara. Den enda nackdelen är priset.
 
Blev tvungen att köpa nya gore-byxor på kort varsel utomlands, och det enda tillgängliga alternativet var Marmot Armstrong Stretch Bib.
Materialet ger fin rörlighet och passformen bra.

MEN:
Dragkeden som fortsätter ner mellan benen är absolut värdelös. Inte en chans att få av sej underkläder för ett dass-besök genom den öppningen... Och sällan sitter det ju en lämplig dragked i lagret under! Konstigt att Marmot missat så totalt! Ifall någon annan kommit på en användbar teknik, så tar jag gärna emot tips. Däremot funkar "drop seaten" som på de äldre alpinist bibarna genom att släppa ner bakpartiet medan hängslena sitter på plats. Knepigt med sele, men funkar. Känns bara onödigt att bära runt en halvmeter dragked mellan benen till ingen nytta...

Skulle nog pröva andra alternativ på marknaden framom Marmot denna gång. Kanske materialet senare kommer i en mera funktionell lösning?
 
marmot

Jag har haft två par Marmot Alpinist Bibs. Ett par äldre som var blandade 2 och 3L gtex och nu ett par som är 3L.

Jag är fantastiskt nöjd med båda paren. De första slets ut efter ihärdigt användande och de andra har inte använts riktigt lika flitigt.

Den äldre modellen har "dropseat" varianten (funkar bra) och den nya modellen har "crotchzipper" vilket jag tycker är bättre. När det är kallt ute så exponerar du mindre hud för kylan vilket jag tycker gör det värt det lilla extra strulet.

Båda modellerna är i skurna i princip likadant och passar mig bättre än ngn annan modell/märke (jag har testat de flesta). Passformen är naturligtvis individuell så du bör absolut prova lite olika märken och modeller.

Hade jag haft obegränsat m pengar hade jag köpt Arcteryx Alpha och sen är Klättermusens Fimbul nästa på min lista. Jag tycker dock att de är lite i tyngsta och klumpigaste laget.
 
Förlåt mej Erik ifall jag blir litet väl personlig, men hur sjutton använder du din crotch zip?! Njaa, kanske det ändå är bättre att lämna den frågan obesvarad... Men speciellt smidig är dragkeden inte!

Förra paret byxor var även för mej Marmots alpinist bib (3L), som jag tyvärr slitit ut totalt (ihärdig användning). Just pga positiva erfarenheter med tidigare produkter var jag beredd att stå ut med den för mej onödiga dragkeden, då byxan i övrigt är fin (=enkel, funktionell). Kanske jag var onödigt kritisk i föregående inlägg: Så pröva byxorna, Mikko! Sitter de bra, så tror jag nog kvaliteten ska vara Marmot-standard. Stretchmaterialet är verkligen angenämt och åtminstone hittills inga andra klagomål! Upplever att nuvarande materialet andas ngt bättre än det föregående - kanske bara nyhetens behag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Jensa72 Marmot Oracle,bra köp? Kläder 2
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
robinlu Marmot minimalist Kläder 2
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
wistrom Marmot ärmlängd? Kläder 2
Sparta Marmot Approach Kläder 3
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Susus Marmot Wm's Tempo? Kläder 2
Dudettan Marmot Morning Star Jacket Kläder 0
ollebula Marmot Exum, passform mm, nån som vet? Kläder 2
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
grodanbolle Marmot nya mebran, Strata. Kläder 0
lovenature Impregnering av Marmot - Spire jacket?? Kläder 2
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
zirkaloy Marmot käder? Kläder 3
swift33 Marmot Cloudlight, bu eller bä? Kläder 1
larran Skalbyxa för pist och topptur - Marmot Randonee Kläder 4
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
langby TNF Himalayan Parka vs. Marmot 8000M vs. ME Annapurna Kläder 8
PJE TNF eller Marmot Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Gustaf Karlsson Marmot Alpinist Ascent Jacket Kläder 1
marcusen Marmot Flurry Jacket. Kläder 0
s_werner Marmot Mainline? Kläder 0
manke Marmot Glenmore 3 jacket Kläder 2
Runner75 Marmot Rim Kläder 12
bergholm Marmot Precip Kläder 12
Guz Marmot DriClime Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
pasta Dunjacka från Marmot? Kläder 0
Farbrorvattenmelon Marmot ATV Jacket Kläder 1
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
boran Är Marmot Precip vattentät? Kläder 4
holmis_bigfoot.com MARMOT - LEVERANTÖR Kläder 1
xochitl Women´s Marmot Liquid Steel Jacket Kläder 1
xochitl Var säljs Marmot? Kläder 5
fms504 Marmot climbing pant Kläder 1
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0
taikoncamp Marmot eller Klättermusen? Kläder 2
ghostface Problem med Marmot? Kläder 4
0399 Marmot Yellowstone jacket? Kläder 0
bjornw Marmot Glenmore jacka Kläder 0
marjo Marmot Climbing Jacket Kläder 3
kaos Marmot Glenmore Jacket Kläder 1
osn98005 Marmot Armstrong Stretch Jacket Kläder 0
rlindqvi Marmot Precipe Jacket ?? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.