Marmot Oracle,bra köp?

Hej! Dags att investera i en skaljacka och har kikat på Marmot oracle.

Ska funka till skidåkning, ( on-pist ) fiske, ( nån gång i mitt liv en fjällvandring hoppas jag det blir ) och vard. bruk, alla årstider, med förstärkningsplagg under jackan när det är kallt.

Verkar vara en bra jacka enligt recensionerna. ( under 800 kr på rea ).

Vad tror ni?

Tacksam för svar.

/Jens.

Hej

Jag har precis köpt denna jacka och har inte hunnit testa den än utomhus, men mitt första intryck är mycket positivt. Jag valde denna jacka, framför andra dyrare flerlagers skaljackor, för att ha den som just en regnjacka. Den kommer mao mest att hänga i garderoben eller ligga i ryggsäcken.

Jag är ingen gtx-fantast, gällande priserna i förhållande till funktion, varför jag såg denna som en bra kompromiss. Den stora fördelen med dagens dyra och snygga skaljackor är att man även kan ha dem till vardags eller till och från festen om det vankas oväder.

Oracle-jackan är lätt, luftig, rymlig, följsam och har en bra skön krage. Just kragen brukar annars vara integrerad med luvan på liknande plagg men inte på detta, vilket var ett krav för mig. Luvan kan också tas bort och dess färstpunkter känns rejäla och säkra.
Vet inte hur bra den "andas" än men möjligheterna till ventilation via sidofickorna eller dragkedjorna under ärmarna verkar bra.

Jag är 189cm/83kg och valde storleken "large" vilket passar mig perfekt.

Jag tror inte du blir besviken och priset är ju inte fel:)

/Mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips