Marmot DriClime

Hej!

Några frågor om välrenomerade Marmot DriClime Windshirt:

• Har hittills sommarvandrat i NewLine-t-shirt och Dobsom löparjacka. Detta har funkat fint, men Dobsom-jackan börjar bli gammal och sliten. Alla verkar tala som vackert om DriClime, men är de inte för varma för sommarvandring??

• Om de nu är varma, har ni ändå med er en traditionell förstärknings-fleece, eller kan man lämna den hemma om man har DriClime:en med sig??

• Har för mig att jag sett DriClime-jackor med avtagbara ärmar, men nu hittar jag inga på Marmots hemssida. Det vore idealt tycker jag. Finns det månne från andra fabrikanter (NorthFace, Patagonia?)??

Tacksam för svar! /Tobias, Falun

Dri Clime plaggen har ett tunt coolmaxfoder i tjocklek som ett underställ ungefär, men jag tycker inte att det värmer direkt. Ett tips är att ha en kortärmad t-shirt under istället för långärmad dito. Om plagget är för varmt eller inte beror snarast på hur mycket man rör sig (såklart).

Det fiffigaste med Driclime är att det funkar till så mkt. Ytterst som vindjacka eller under en annan jacka som ett smidigt förstärkningsplagg. En trevlig detalj då man har den under en skaljacka är att den glatta ytan inte fastnar i skaljackans foder. Ni som har använt kombinationen GTX Packlite och fleece vet vad jag pratar om, snacka om friktion!

Mvh Tomas

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips