Marmot Alpinist 2p

Hej,

Jag lägger ut en tråd i hopp om att det finns någon där ute som har erfarenhet rörande Alpinist 2p från Marmot. Jag är speciellt intresserad av hur det skulle stå sig mot väder och vind på 7000 till 8000m-toppar. Jag är även intresserad av kommentarer angående liknande tält.

Tack!

Erik

Mycket nöjd!

Jag är mycket nöjd med mitt Marmot Alpinist-tält! Jag har dock ingen erfarenhet från 7.000-8.000m och vet alltså inte hur tryggt det är upp på South Col :) men hade det senast på 5.500m uppe på Chimborazo och Cotopaxi och där funkade det utmärkt. Det jag gillar bäst med Alpinist är förrutom den ringa vikten att det är så enkelt och snabbt att sätta upp. Bra yta för två personer. Absiden är förstås väldigt liten. Priset mellan 4.500-4.700 får anses mycket bra i denna klass.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips