Mårma - Unna Räittavagge

• Trådstartare avslutad210712
  • Start datum

avslutad210712

Gäst
Tänker gå mårma - unna räittavagge (eller tvärtom) i sommar varför jag funderar på om någon gått raka spåret över vistasjokka för att slippa vistsstugan. Skulle spara någon km på det viset men funderar på om det är en senväg istället för en genväg. Är lite fundersam eftersom det är grönfoder markerat på kartan och med tanke på hur sumpigt det är på vissa ställen ovanför vistasstugan så kanske det är en dum ide.

Snårigt

Jag antar att du menar bron över Visttasjohka 4 km nedströms Vistasstugan? Du sparar självklart mycket sträcka på att gena direkt upp i en svag båge mot Vassaloamijavris östra sida, men det är till en början sumpigt ett par hundra meter och sedan brant och snårigt.

Jag gick där för två år sedan och följde bitvis torra bäckfåror och då och då något som liknade en stig. Därimellan är det väldigt snårigt och svårt att hålla en rak linje. Jag skulle ändå välja att gena igen om jag kom den vägen, det finns betydligt värre björkskogar att tränga sig igenom (tex skogen vid Alesätno).
[Ändrat av Hedman 2004-05-08 kl 09:28]

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

avslutad210712

Gäst
Re: Snårigt

Hedman; sa:
Jag antar att du menar bron över Visttasjohka 4 km nedströms Vistasstugan?
Ja prexis. Då tar jag den vägen och svär lite :)

Tack för hjälpen
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-08 kl 09:49]

Sikta mot kartans kåta

Jag gick denna väg 1995 (bron var ny då). Siktar Du mot kartans kåta vid bron över Vassajohka slipper Du våtmarker. Lite snårigt (ca 1 km) men inget vide vill jag minnas genom skogen.

Nedanför denna kåta (om Du går över bron) finns en trevlig öppen äng, som är en utmärkt tältplats.

Det går att tälta på andra sidan Vistasjokken också, men personligen brukar jag välja ängen när jag passerar genom Vistasvagge.

M v h Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips