Markill eller Tragias gasbrännare?

Står i begrepp att skaffa gastillsats till trangiat inför sommarens turer men vet inte om jag ska välja Markills brännare eller Trangias egna.

Enligt en försäljare på Outside har Markills brännare högre effekt än Trangias men jag vill minnas att det i en tråd på utsidan för några år sedan menades på att Trangias egen var bättre.

Vilken har högst effekt? Någon som jämfört?

Enligt info från nätet verkar Markills brännare väga ungefär 10 g mer men om effekten är bättre kan det ju vara värt det.

Vi bortser från prisskillnaden tills vidare.

/Andreas

Har tyvärr inte jämfört, men jag har Markills brännare och den funkar OK. Har inget att anmärka på effekten. Fastsättningen är ett nja, Trangiabrännarens konstruktion ser bättre ut (på bild). Regleringen är lite grov, det är lite ganska lätt att oavsitligt stänga av brännaren då man ska "krypköra".

Köpte den pga priset och inget annat.

/Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
Förvirringen kan bli total om man inte vet att Trangias brännare tillverkas av Primus :)

Har själv haft Trangias gasoltillsats och tycker att bytet från spritbrännaren till gasoltillsatsen är något av det bästa man kan göra. Hela matlagningen blir mycket enklare.

Senast redigerad av en moderator:
Piezo?

Jag uppgraderade förra sommaren till en trangia gasol och lyckan är total varje gång jag lagar mat! Jag har tyvärr inget svar på om Markills är bättre men jag är helnöjd med Trangias/Primus.
Jag tänkte dock slänga in en liten fråga i sammanhanget: Går det på något vis installera en piezotändare på brännaren?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips