Markera leden runt Kebnekaise

Jag tycker att det är direkt olämpligt att markera en ny led upp i stenskravel på nästan 1600 m, det kommer bara att locka fler oerfarna och öka antalet incidenter / fjällräddningsutryckningar. Ö.h.t. tycker jag att STF behöver bli bättre på att gradera svårigheten på sina rekommenderade färdvägar och att beskriva de risker som faktiskt finns. Vandrare behöver känna till att det inte är självklart att ett sådant pass alltid är passerbart, inte ens mitt i sommaren.

Ja efter att ha läst deras beskrivning är jag benägen att hålla med

Under etappens första halva, till raststugan i Kaskasavagge, vandrar du upp till 1 600 meter över havet. Du befinner dig alltså i högalpin miljö och vädret kan snabbt växla, vilket betyder att extra vaksamhet krävs

väldigt nedtonat. man ska vara lite extra vaksam. ungefär som kvällstid på plattan i Stockholm då?
 
Jag vet inte om jag riktigt håller med om första delen, alla som har uppnått myndighetsålder har ett 100% eget ansvar för sina förehavanden och medföljande riskbedömning i grunden.
...
Precis så! Om en majoritet av mänskligheten på allvar hade förståttt vad det innebär att vara vuxen (d.v.s. att frihet och ansvar är de två sidorna på samma mynt som inte går att skilja åt, kan också uttryckas som handling och konsekvens) så hade vi löst så gott som alla problem på den här planeten faktiskt. Men vi är långt därifrån (än-?)nu.
Anser att karta och kompass bör vara huvudsakliga navigationsmedlen. Att lita bara till leder är en stor fara imho. Detta då om man hamnar fel så är det svårt att hitta rätt igen.

Sedan att rösa leder orsakar nötning på ett å samma ställe. Går man efter karta och kompass då blir nog spåren och förslitningen mer utspridd.
Ja, precis. De som har grundkunskap och erfarenhet om hur man orienterar sig och rör sig i fjällen kommer att gå där ändå, de som inte har den kunskapen kommer att bli avskräckta, bäst som det är nu alltså (utan led).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.