Markera leden runt Kebnekaise

Ser att ni gör reklam för turen Kebnekaise runt. Skulle ni inte kunna rösa eller färgmarkera den? Vore ett fint alternativ till Kungsleden.
 
Nikkaluokta-Kebne-Singi-Sälka är redan välmarkerad. Sälka-Nallo-Vistas är lättorienterad stig. Vistas-Kaskavagge återigen välmarkerad stig. Därefter kommer det enda kruxet som är vindskyddet i Kaskavagge-Tarfala där det finns lite sporadiska rösen och är svårorienterat vid dåligt väder.

Jag tycker nog att en markerad sommarled snarare skulle vara längs stigen till bron över Tarfalajokken. Att dra en markerad sommarled över ett pass på 1,600 meters höjd känns vansligt i mina ögon. I dåligt väder skulle säkert flera mindre vana fjällvandrare ändå följa leden över passet. Markerad led eller inte, skitväder på 1,600 meters höjd är inte att leka med. Men det är ju något för länsstyrelsen att fundera över.

Vad STF kan fundera över tycker jag, är etapp 2. Från Tarfala 400 höjdmetrar upp, svagt neråt i blockterräng, 200 höjdmetrar ner till Kaskavagge, ca 200 upp till Njunni och sedan 500 ner i Vistasdalen, tidvis brant stig. Och 20 km hela vägen. En ganska mastig vandring. En notering om god fysisk kondition kan vara på sin plats.

Mvh
Peter HP
 
Nikkaluokta-Kebne-Singi-Sälka är redan välmarkerad. Sälka-Nallo-Vistas är lättorienterad stig. Vistas-Kaskavagge återigen välmarkerad stig. Därefter kommer det enda kruxet som är vindskyddet i Kaskavagge-Tarfala där det finns lite sporadiska rösen och är svårorienterat vid dåligt väder.

Jag tycker nog att en markerad sommarled snarare skulle vara längs stigen till bron över Tarfalajokken. Att dra en markerad sommarled över ett pass på 1,600 meters höjd känns vansligt i mina ögon. I dåligt väder skulle säkert flera mindre vana fjällvandrare ändå följa leden över passet. Markerad led eller inte, skitväder på 1,600 meters höjd är inte att leka med. Men det är ju något för länsstyrelsen att fundera över.

Vad STF kan fundera över tycker jag, är etapp 2. Från Tarfala 400 höjdmetrar upp, svagt neråt i blockterräng, 200 höjdmetrar ner till Kaskavagge, ca 200 upp till Njunni och sedan 500 ner i Vistasdalen, tidvis brant stig. Och 20 km hela vägen. En ganska mastig vandring. En notering om god fysisk kondition kan vara på sin plats.

Mvh
Peter HP
Ja jag har förstått att det är den biten som kan vara något att tänka på om man vill ha en stugtur. I övrigt är det ju upptrampat och lätt att följa karta.
 
Inte för att vara tjurig här, men varför ska allt markeras och göra till leder? Har man inte kartor med sig när man är i fjällen?
Nu tycker jag i princip som du men att markera leder är ju också ett sätt att reglera var folk rör sig och på så sätt minska slitaget och kanske också olycksrisken. Jag är inte rätt person att uttala mig om fjällen men personligen, eftersom jag bor på en plats som livnär sig på turism, har jag hellre "utbölingarna" på markerade leder än varsom helst i naturen. På så sätt får jag ha mina stigar och smultronställen i fred. 😏
 
Jag tycker att det är direkt olämpligt att markera en ny led upp i stenskravel på nästan 1600 m, det kommer bara att locka fler oerfarna och öka antalet incidenter / fjällräddningsutryckningar. Ö.h.t. tycker jag att STF behöver bli bättre på att gradera svårigheten på sina rekommenderade färdvägar och att beskriva de risker som faktiskt finns. Vandrare behöver känna till att det inte är självklart att ett sådant pass alltid är passerbart, inte ens mitt i sommaren.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är direkt olämpligt att markera en ny led upp i stenskravel på nästan 1600 m, det kommer bara att locka fler oerfarna och öka antalet incidenter / fjällräddningsutryckningar. Ö.h.t. tycker jag att STF behöver bli bättre på att gradera svårigheten på sina rekommenderade färdvägar och att beskriva de risker som faktiskt finns. Vandrare behöver känna till att det inte är självklart att ett sådant pass alltid är passerbart, inte ens mitt i sommaren.

Jag vet inte om jag riktigt håller med om första delen, alla som har uppnått myndighetsålder har ett 100% eget ansvar för sina förehavanden och medföljande riskbedömning i grunden.

Att man inte skulle märka ut leder för att det skulle kunna fungera som krångelpelle-magnet är fel väg att gå, "det finns ju en markerad led" betyder ju inte alla stollar är rekommenderade och garanterade att gå där gympaskor och shorts eller vad det nu är dom tar sig för.

Men kanske har du rätt, det kanske skulle fungera som en strulmagnet.

När det gäller en svårighetsgradering på leder och toppturer tycker jag det låter som en god ide, gärna som Norrmännen gör med ungefärlig tidsuppskattning.
 
Anser att karta och kompass bör vara huvudsakliga navigationsmedlen. Att lita bara till leder är en stor fara imho. Detta då om man hamnar fel så är det svårt att hitta rätt igen.

Sedan att rösa leder orsakar nötning på ett å samma ställe. Går man efter karta och kompass då blir nog spåren och förslitningen mer utspridd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.