Map send

Är det någon som vet eller kan hjälpa mej med att lösa mitt kart problem.
Så här ligger det till, har köpt en Meridian gold och skulle gärna kompletera mitt köp med en liten kart cd.
Efter att ha forskat i ärendet med passande kart program har jag kommit fram till att det inte bara är att välja och vraka.
Men! Om man har en Magellan 330 finns det cd skivor att köpa till humana priser. Meridian har nya motsvarande kartor som endast passar Meridian och 330.
Frågan blir då kan man inte köra en cd för 330 mot en Meridian?

Hej!

Grattis till valet av Merigold! Jag har haft min sedan oktober och är mycket nöjd. Såvitt jag vet kan endast Magellans MapSend-kartor laddas ned till GPS. Eftersom du har en MeriGold utgår jag från att du vill kunna se kartan på såväl PC:n som GPS:en? Svaret är baserat på det antagandet.

Funktioner med MapSend:
Med MapSend kan du hämta/ladda upp information från GPS till PC. Du kan visa den informationen på PC:n. Detta kan du även göra med andra program som t.ex. OziExplorer.
Med MapSend kan du dessutom ladda ner ett urval av en kart-CD (kallas en Region) som sedan visas på GPS:en.

MapSend + Meridian:
Alla MapSend-kartor fungerar med Meridian. De s.k. TOPO-kartorna utnyttjar Meridians funktioner för att visa höjdprofiler. I nuläget är MapSend Streets Europe (som saknar topografisk info) den enda Europeiska karta jag känner till. Min är v 2.01 och fungerar fint. Det finns vissa inskränkningar i samarbetet mellan MapSend & MeriGold, främst nedladdning av stora kartor. På Magellans sajt finns tips om hur de kan hanteras.

Vad kartan innehåller:
Med risk för att vara övertydlig: kartan heter MapSend Streets, och det namnet säger vad det är. Mycket info om vägar samt kustlinjer, sjöar, vattenvägar och "Points of Interest". Du hittar t.ex. inga byggnader och inte så många öar i skärgården.
Det är stor skillnad på vad som visas på MapSend-kartan jämfört med ett "grönsaksblad"

Kartans täckning:
Kartan täcker inte hela Europa. Det finns betydande inskränkningar i detaljerna för norra Sverige, likväl som Finland och kanske även i andra delar av Europa.
För att hitta MapSend till bra pris kan du söka på:
http://groups.yahoo.com/group/m330/messages
Du kan behöva ett medlemskap för att komma åt informationen. Det finns även en grupp som handlar om Meridian. Jag har flera gånger fått hjälp där. Kan verkligen rekommenderas!

Hoppas att detta hjälpte dig?

Lycka till!

uppsalabo; sa:
Är det någon som vet eller kan hjälpa mej med att lösa mitt kart problem.
Så här ligger det till, har köpt en Meridian gold och skulle gärna kompletera mitt köp med en liten kart cd.
Efter att ha forskat i ärendet med passande kart program har jag kommit fram till att det inte bara är att välja och vraka.
Men! Om man har en Magellan 330 finns det cd skivor att köpa till humana priser. Meridian har nya motsvarande kartor som endast passar Meridian och 330.
Frågan blir då kan man inte köra en cd för 330 mot en Meridian?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips