Malariaprophlax och afrikakläder

1 Oktober flyger jag till Uganda för att jobba där som volontär i ett halvår.
Efter ett helt gäng vaccinationer återstår fortfarande att bestämma sig för en malariaprophylax, jag tänker på Lariam. Eller ska jag kanske inte ta någon malariaprophylax? Jag har hört en hel del negativa saker om de med; biverkningar, resistens bland vissa malaria...
Vad säger ni, vilken prophylax rekommenderas och har ni några bra knep hur man bäst skyddar sig emot myggor? Förutom myggnät, DEET-spray och långa ljusa kläder kanske.

Sen har jag även varit i en hel del outdoor affärer för att hitta ett par bra skor men kunde inte riktigt bestämma mig. Hanwag Canyon ll women kanske?
Att ha på korta lr längre promenader och kanske även vandringsturer. De ska klara regnperioder, vara lite höga för att skydda mot ormbett och inte vara för varma!
 
Jag åt Malarone i 9månader i Västafrika och den enda biverkning som jag kommer på är att håret möjligtvis blev lite tunnare. http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19970630000153&DocTypeID=7&UserTypeID=2 Den brukar ordineras till personer som haft problem med biverkningar av Lariam

Vi sov i "mozidomer", små tält med myggnätstak och hel botten. Kändes bra att sova i den för då var man säker på att inget kom in; mygg, spindar, skorpinioner, ormar, ödlar, myror osv...

Lyckat till!
 
Profylaxen

Malarone är som Karolina säger "bättre" än Lariam...Ska ge mindre biverkningar, men jag tror att det oxå kostar lite mera? Lariamet äter du en tablett i veckan och Malarone en tablett om dagen!

Iom att du åker i Okt så bör du nästan börja att äta NU...ett par veckor innan vi åkte ner så började vi äta för att du ska ha ett fullgott skydd redan när du kommer ner på plats!

Vi alla åt Lariam i början men en del fick gå över till malarone pga att dom fick en hel del biverkningar!
Jag blev bara Otroligt pigg av lariamet :)!

Vi körde heltäckande kläder(långbyxor+tröja el skjort) efter 18, mörkrets inbrott sas...
Precis, hur sover du?
Evt köp ett "amerikanskt" tält där du bara använder innerdelen, myggmesh delen sas inomhus!

Kängor...well, det mesta funkar!

//A ...som oxå var i Liberia!
 
Tack för svaren! :)
Jag vet ännu inte var jag kommer att sova men det kommer förmodligen inte vara i tält utan någon slags byggnad.
Jag provar nu först Lariam och om det inte funkar alls så får jag också gå över till Malarone ist.
Ni körde på heltäckande kläder, helt vanliga jeans och luvtröja lr liknande? Det finns ju många myggor här med men när jag tänker på att de kan överföra sjukdomar blir jag plötsligt helt osäker på om de inte kan sticka igenom vanliga kläder. :p
 
Vassågo

Även om du sover i byggnad så rekomenderar jag att du använder myggnät..och enklast är att du använder ett typ av meshinnertält! Även när vi sov i hus så hade vi det....frånvaron av fönster är inget ovanligt!!

Och det är inte så..iaf som vi upplevde det "myggsvärmar" som här hemma...och förmodligen lär du få myggbett, men om det är just en malariamygga så lär du klara dig thanx to lariamet:)!

Ang kläderna....körde bara med lätta långbyxkor och lång skjorta...ingen hood eller något!

Lycka till...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.