Märkning av karbiner

Jag märkte just upp all min utrustning med eltejp. Det tog ett bra tag och jag var bra nöjd när jag var färdig. Sen slog det mig att jag läst eller hört någonstans att man inte ska märka karbiner etc med tejp då det kan täcka sprickor/förslitningar i materialet. Jag undrar om det är någon annan som läst/hört samma sak eller är det bara jag som nojjar?
 
Hm, det låter som att det är du som nojjar :).

Det är ju det vanligaste sättet att märka, och förekommer således frekvent utan att det uppmärksammats som en risk.

Du kanske hade hyfsad koll på att du inte tejpade över några sprickor, och i den mån det förekommer såna där läskiga microsprickor så syns de ju vare sig med eller utan tejp.

Materialfel är extremt ovanligt, men bästa sättet att reducera risken för att detta ska leda till tråkiga följder är ju egentligen att dubblera. Vid stand och olika ankare så är ju alltid regeln att dubblera till redundans. Att det högst osannolika inträffar två gånger och dessutom samtidigt är nog i klass med risken att träffas av en meteorit.
Meteoriter är å andra sidan inte att leka med...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.