Märkning av racket

Halloj och god midsommar på er!
Jag sitter och funderar på att göra ordentliga märkningar av mitt klätterrack då man ju ibland lånar eller bygger ankare tillsammans mm.
Har ni några bra tips på enkla sätt att märka ut?

Ett sätt jag funderar på att göra är färgade streck med nagellack efter att ha sett det som tips för t ex färgkodning för hemmanycklar.
Är det dock skadligt för slingor och rep?
 
Fundera lite på vilken utrustning du behöver märka?
Karbiner, säkringar och sådant behöver vi märka. Slingor sitter oftast på någon karbin, så de är märkta automagiskt därför. Har du sjukt ovanlig utrustning behöver du knappast heller märka den. Bara en tanke...

Mina 50cent:
Din märkning måste vara originell, om vi säger "rött nagellack" kommer 100 andra också ha det. Du ska kunna märka massa olika utrustning på samma sätt (isskruvar, karbiner, kilar, häxor, kamsäkringar med tumloop, kamsäkringar utan tumloop). Dessutom ska du märka med en teknik som gör att du kan märka om utrustningen igen när märkningen är utsliten. Gärna ska ha du ha en märkning där halva märkningen kan slitas bort och du fortfarande kan identifiera grejerna innan du har slitit ut hela märkningen, samt att du på ett enkelt sätt ska kunna skriva på utsidan "borttappad _karbin_ märkt med....". Det vill säga det ska vara pedagogiskt begripligt. Gulgrön eltejp är den sämsta märkningen!
 
Kan inte kemin men skulle absolut inte ha nagellack på slinga eller rep.

Tyggrejer blir ofta snabbt så personliga att du klarar att identifiera dem ändå. En variant på slingor är annars några stygn med färgglad tråd.

Metallprylar märker jag med en smal bit duct-tape. Det håller relativt bra. Använd inte gult, det är min färg ( och minst tre av mina klätterkompisars...) !
 
På slingor är det väl bra att märka på den märklapp som kan finnas på slingan. Om nu behovet finns... Även stygn i slingan kan ju åtminstone teoretiskt skada slingan.
 
Ja jag borde förklara lite nogrannare kanske. Det är så enkelt som att jag hade tänkt märka mestadels karbiner, men även andra metallföremål i racket.
Självklart har jag inte tänkt att ha på något som helst medel på mina slingor :) Men tack för tipsen!
Jag är ingen avancerad klättrare utan sportklättrar för det mesta. Däremot brukar jag och mina vänner blanda vilt mellan våra rack då vi bygger ankare eller annat, delar med oss helt enkelt.
Så för att underlätta sorteringen sen hade vi tänkt att märka våra grejer med en varsin färg.
Vad jag vet så är ju nagellack, just ett lack och påverkar inte metallen på något sätt. Däremot var jag osäker om tex en slinga gnuggades mot det och kunde få i sig någon kemikalie som, på lång sikt kunde orsaka bristningar?
 
Ja jag borde förklara lite nogrannare kanske. Det är så enkelt som att jag hade tänkt märka mestadels karbiner, men även andra metallföremål i racket.
Självklart har jag inte tänkt att ha på något som helst medel på mina slingor :) Men tack för tipsen!
Jag är ingen avancerad klättrare utan sportklättrar för det mesta. Däremot brukar jag och mina vänner blanda vilt mellan våra rack då vi bygger ankare eller annat, delar med oss helt enkelt.
Så för att underlätta sorteringen sen hade vi tänkt att märka våra grejer med en varsin färg.
Vad jag vet så är ju nagellack, just ett lack och påverkar inte metallen på något sätt. Däremot var jag osäker om tex en slinga gnuggades mot det och kunde få i sig någon kemikalie som, på lång sikt kunde orsaka bristningar?

Tror du inte att bergen är i sig fulla av kemikalier? Även om du just nu sportklättrar kanske du köper isskruvar senare... Det bästa för att inte blanda ihop sakerna är väl att hålla isär dem så mycket det går, typ att ni bygger varsitt ankare, eller använder bara en persons prylar till hela ankaret.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74702
 
Tror du inte att bergen är i sig fulla av kemikalier? Även om du just nu sportklättrar kanske du köper isskruvar senare... Det bästa för att inte blanda ihop sakerna är väl att hålla isär dem så mycket det går, typ att ni bygger varsitt ankare, eller använder bara en persons prylar till hela ankaret.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74702

Vaknat på fel sida Lyckegaard? ;-)

Pandans fråga är berättigad. Men, nej, torkad nagellack (eller någon ännu lämpligare färg som fäster på aluminium) är ofarlig. (Ursäkta missförståndet om att du skulle hällt nagellack på slingor...)

Fråga i färghandeln efter nåt som fäster. Jag vet många som märker så! Sätt färgen där det slits minst, typ på sidan av karbinryggen där varken klippa eller rep skaver så ofta. Eller som sagt kör med tejp.
 
tejp på karbiner är ett gissel - repet fastnar
men det är rätt vanligt med den sortens märkning, så det kanske bara är jag som inte fattar hur man ska göra för att slippa det trasslet.
 
Glad midsommar allihopa!

Jag tycker nagellack funkar fint för ändamålet, det gäller bara att kladda på rätt ställen så sitter det kvar ganska länge. Flera av dagens moderna karbiner har en H-formad profil (eller utstansad kanske det heter?) som gör att nagellacket inte kan nötas bort lika lätt som på en karbin med en jämn yta.

Kammar brukar jag kladda på (beroende på modell) toppen av huvudet mellan själva kammarna och det sitter som sagt kvar ganska länge.

Rörande färgvalet tror jag stenhårt på rosa! En fin färg som syns bra och jag har aldrig sett en klättrare som märkt sin utrustning med den färgen, någonsin! På så sätt undviker man problemet som röd märkning har.

Undrar varför ingen märker sina grejer med rosa? Kom ihåg var ni läste det först! 2014 blir året då rosa slår stort inom klättersamfundet!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Tejpa först, klipp repet sen, inte tvärt om.

jo, det kom jag på efter ett tag - det var ett litet helsike för tvåan att rensa, för att inte tala om hur mycket tejp det gick åt för varje tur..

men ävenså, tenderar både rep och slingor att haka upp sig på tejpen när man ska justera en karbin som är märkt på det sättet.

så jag har gått över till nagellack, som sitter kvar hyfsat bra om man har rengjort metallen med t-sprit eller bensin innan man lägger på det - att det flagar förr eller senare är svårt att undvika.

att blästra eller etsa för att få en bättre yta för lacket att fastna på tror jag generellt sett är en dålig idé, dock.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.