Organisera racket

Jag har ganska nyligen börjat att tradda och funderar lite på hur man ska organisera sin utrustning på bästa sätt. Just nu, tycker jag det är ganska bökigt att få fram rätt kil/kam till aktuell placering.

Har ni några knep för att göra det smidigare? Dela upp små/stora kilar, placering av qd:s, kilar och kammar på selen? Andra egna lösningar??
 
Det är du som skall trivas med din sorteringsordning. När man är ung och grön får man fippla och leta storlekar tills man lärt sig se, sen väljer man rättare. Om du vill sort eller storlekssortera spelar bara roll för dig.
//J
 
Sortera efter storlek

Så här gör jag.
Har delat upp kilarna i små och stora (1-5, 6-10).
Längst fram på selen hänger kilarna bakom hänger kamkilar i fallande storleksordning.
På de bakre utrustningsöglorna hänger kortslingorna (eftersom det inte spelar någon större roll vilken man ska ta)
Längst bak hänger det som man inte behöver under själva klättringen tex extrakabbar, firningsbroms, prusik mm.

Det viktiga är väl att man rackar lika varje gång så lär man sig tillslut sitt eget system.
 
Vet inte om mitt system är bättre än nån annans, eller ens speciellt genomtänkt, men iallafall:

Jag har en (oval wiregrind) karbin med kilsetet på och en med mina älskade rockcentrics.
Dom sitter på främre höger hängare tillsammans med några kortslingor.
På främre vänster sitter mina friends. Minst längst fram.
På vänster bak hänger de längre expresserna, på höger bak lite skruvisar, slingor, broms, kilpetare etc.

Hade jag fler kilar skulle jag behöva dela upp dom, men jag gillar inte riktigt att ha ett knipe med stora och ett med små. Det känns nämligen som om det oftast är mellanstorlekarna som används. Pyssligt då om nr 6 är aningen för stor och nr 5 sitter på andra karbinen...

Att standplatsprylarna sitter till höger är för att jag i ett ansträngt läge förmodligen hellre håller i klippan med min starkare högerhand. I det läget är det nog också troligare att jag sätter en friend än en kil. (Står jag bra letar jag alltid efter kil/hexplaceringar i första hand)
 
Det finns förstås många varianter - och jag gör olika beroende på vad jag klättrar och hur mycket jag rackat på.

Det finns förstås en poäng i att alltid racka lika, men så gör inte jag...

Vanligen så är det i alla fall vid någon placering som jag önskar att nånting hängde nån annanstans - men det beror ju på hur man "står" på väggen i olika lägen.

En sida med mycket tips om racket är:

http://www.psychovertical.com/?gearrack
 
Jag vill slå ett slag för den gamla hederliga rackslingan! Perfekt att racka på en 60cm slinga och ha den hängande på höger eller vänster axel, beroende på hur leden ser ut. I staterna kör de allra flesta på det här viset - dock inte här i skandinavien, fattar faktiskt inte varför...

peace
 
Senast ändrad:
Ett tips...

Ett tips jag fick vid en kurs var att om man har mer än ett kilset så skall man helst inte dela upp dem i ett set med små, resp stora storlekar på varsin karbin. Istället bör man ha ett komplett set i var karbin.

Anledningen till detta är att utifall man på klippan tappar en av karbinerna skall man inte stå där med enbart små eller stora kilar.

Instruktören berättade att han vid ett tillfälle i Norge råkat ut för detta halvvägs upp på en fler-repors-led vilket komplicerade till situationen rejält.

Kan vara nåt att tänka på.
 
Jag vill slå ett slag för den gamla hederliga rackslingan! I staterna kör de allra flesta på det här viset - dock inte här i skandinavien, fattar faktiskt inte varför...
Det gör jag... Jag lider av någon slags störning som gör att jag inte ens vill ha slingor över axeln. Allt slänger jag på selen... Jag köpte en sele med 7 utrustningsöglor för att slippa det och jag är så nöjd så... Men som sagt, det e ju en störning jag har, kan inga svara för alla andra :)
 
Jag brukar ha tomma slingor över kroppen och de blir svårare att plocka fram om jag har racket där också, när jag leder.
Fast när jag går tvåa så brukar jag ofta hänga det jag rensar på en slinga på kroppen.

Om man rackar slingorna på selen, kan man ju ha resten på en slinga på kroppen...
Fast jag tycker att det vill hänga och slänga lite om man har så mycket hängande på slinga/-or på kroppen. Kanske mest en vanesak.
 
Ett tips jag fick vid en kurs var att om man har mer än ett kilset så skall man helst inte dela upp dem i ett set med små, resp stora storlekar på varsin karbin. Istället bör man ha ett komplett set i var karbin.

Anledningen till detta är att utifall man på klippan tappar en av karbinerna skall man inte stå där med enbart små eller stora kilar.
.

Det här är väl något av en tumregel när det gäller aidklättring, men jag känner många som inte resonerar på det här viset när det gäller friklättring. Kanske för att det blir lite svårare att hitta rätt efter en halv replängd?

Allmänt om rackning så brukar jag nog titta lite på replängden för att döma ordningen. Är det en fet spricka, ja då kanske de stora kammarna och hexorna hamnar främst. Är det en fingerspricka då hamnar kanske kilarna och de små kammarna lite längre fram. Man får ha lite känsla för feeling helt enkelt. Inget system är alltid perfekt. Kortslingor brukar antingen få hänga längst bak på selen, eller i en slinga kring axeln. Standplatsmaterial (cordolette, skruvar, repbroms) får bo längst bak någonstans.
 
det här var ju kul juh *ler*

...hänga o slänga över axeln...supersortera i storleksordning...hmm...ta dom i munnen vettja *ler*...jag fick inte nådiga blickar när jag gjorde så...hehe...kan man ju inte göra när man har för många...men munnen är jag nog mer van att ha saker i...hehe...
kraaaaaaaaaaaaaaaam på er från anna
 
Ett tips jag fick vid en kurs var att om man har mer än ett kilset så skall man helst inte dela upp dem i ett set med små, resp stora storlekar på varsin karbin. Istället bör man ha ett komplett set i var karbin.

Anledningen till detta är att utifall man på klippan tappar en av karbinerna skall man inte stå där med enbart små eller stora kilar.

Kan vara nåt att tänka på.
Har faktiskt delat upp mina 2 kilknippen på 4 kabbar för att det ska vara lättare att ta fram rätt kil.Har ena modellen på höger sida och den andra på vänster. Det gör att jag inte behöver byta hand när man ska placera kilarna. Visst, kilplacering med vänster hand är skitsvårt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Märkning av racket Klättring allmänt 23
ratfink onsight racket Klättring allmänt 82

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.