Karbiner rättvända i quickdraw?

När man köper karbinpar med slinga är i princip alltid karbinerna vända åt varsitt håll.

Finns det någon orsak till detta eller kan man ha båda karbinerna vända åt samma håll?

Blir hållfastheten sämre i slingan eller hänger karbinerna fel vid klippning eller varför är alla karbinpar man ser så att säga omvända??

Fundersam...
 
Efter de jag har pratat med och hur jag ser på saken så spelar det ingen roll. Jag har grindarna på samma sida.

Jag tycker att det är lättare att hantera quikdrawn på det sättet. Gissar att det är en personligsak.

Men helt säker är jag inte... dock har jag sätt att tillverkare har använt lite olika.

/Gustaf
 
beror på stil

Såhär ligger det till:
Klättrar man sport vänder man karbinerna åt olika håll för att underlätta "klippningen". Om karbinerna är åt olika håll blir det lättare att klippa bultar långt ut på sidorna av leden, prova själv! Det blir lättare därför att man klipper bulten och repet åt samma håll, dvs med samma handrörelse, prova själv så förstår du vad jag menar.

Klättrar man trad vänder man karbinerna åt samma håll för att inte ena grinden skall vara vänd mot berget om man t.ex. lägger en kil i ett hörn. Lite svårare att förklara, be någon tradklättrare visa dig.

/Pott
 
Re: beror på stil

Pott; sa:
Såhär ligger det till:
Klättrar man sport vänder man karbinerna åt olika håll för att underlätta "klippningen". Om karbinerna är åt olika håll blir det lättare att klippa bultar långt ut på sidorna av leden, prova själv! Det blir lättare därför att man klipper bulten och repet åt samma håll, dvs med samma handrörelse, prova själv så förstår du vad jag menar.

Klättrar man trad vänder man karbinerna åt samma håll för att inte ena grinden skall vara vänd mot berget om man t.ex. lägger en kil i ett hörn. Lite svårare att förklara, be någon tradklättrare visa dig.

/Pott

Låter vettigt!
Men jag började med att klättra sport, satte då karbinerna åt samma håller för att på så sätt kunna klippa lättare (med att lägga långfingret i karbinen).
 
Risken med karbinens grind

Pott; sa:
Klättrar man trad vänder man karbinerna åt samma håll för att inte ena grinden skall vara vänd mot berget om man t.ex. lägger en kil i ett hörn. Lite svårare att förklara, be någon tradklättrare visa dig.

Att vända en grind fel, mot klippan kan medföra en viss risk i och med att någon utstickande del av klippan kan pressa upp karbingrinden när ett fall kommer och då är karbinen mycket svagare. Jag anser nog att med tillräcklig längd på slingan/quickdrawn bör risken för detta främst åligga den övre karbinen, det är den som kan ligga an mot klippan (jo, allt kan hända, men det är mer troligt att den undre karbinen dras ut vid fallet). Men visst placerar man en kil ett hörn som var exemplet ovan, så kan det vara bra att vrida den nedre karbinen i slingan så att grinden hamnar utåt. Men det är ett ganska speciellt fall. Alltså är min (inte helt vetenskapliga) slutledning av detta att det troligtvis inte spelar så stor roll, säkerhetsmässigt vilket håll karbinerna sitter. Det är viktigare att se till att karbinerna inte, och framförallt inte grindarna, ligger an mot någon utstickande del av klippan, eller kant.

En annan aspekt på att vända karbinerna, är att man försöker se till att karbingrinden är vänd bort från den riktning man klättrar. Detta för att minimera risken för "självurklippning" vid fall (svårförklarat i text om du inte känner till fenomenet). Men inte heller detta talar för varken det ena eller det andra sättet att hänga dina karbiner i par. Det är snarare en smaksak hur du önskar att klippa, anser jag.
 
Tack för svaren.

Jag har funderat lite fram och tillbaka på det där med självurklippning och bästa sättet att klippa en bult eller naturlig säkring. Det var då jag kom fram till att vända karbinerna samma håll. Lite på grund av samma orsak som Erik Pott lade fram.

Men då var en klätterkompis till mig som sade att slingan belastades snett iochmed att karbinerna inte är raka där slingan hänger. Är detta något som har betydelse?
 
bpette; sa:
Men då var en klätterkompis till mig som sade att slingan belastades snett iochmed att karbinerna inte är raka där slingan hänger. Är detta något som har betydelse?

Hittar inget skrivet om detta på någon climbingsite. Det är väl inte omöjligt, men jag tror inte att det är ett problem, speciellt inte då snart alla använder smalare och smalare slingor, typ dynema 13-10 mm bredd, snart.
 
Snedbelastning har jag aldrig hört talas om, jag tror inte det är något man behöver ta hänsyn till ur säkerhetssynpunkt, bättre att koncentrera sig på de andra riskerna. Det är viktigare att som micke säger ha grinden för repet vänd bort från klättraren och undvika att grinden kan öppnas av berget på något sätt, t.ex. som jag beskrev. Jag klättrar både sport och trad nu och har karbinerna åt olika håll pga vana sedan jag började klättra sport.

Ser man att den undre karbinen riskerar att ligga mot klippan eller av någon annan anledninga är vänd åt fel håll så är det ju bara att vrida nedre karbinen ett halvt varv medans den är klippt i både rep och kortslinga. Karbinen hamnar då "uppochner".

/Pott
 
Re: beror på stil

Pott; sa:
Såhär ligger det till:
Klättrar man sport vänder man karbinerna åt olika håll för att underlätta "klippningen".
/Pott

När man klättrar sport vänder man karbinerna åt det håll som man tycker att det är lättast att klippa. Titta på följande sida: http://flash.lakeheadu.ca/~lurock/biner.html. Hr Pott tycker uppenbarligen att variant 2 är lättare. Själv har jag lättast för 1:an alltså har jag karbinerna åt samma håll även när jag sportklättrar.
 
Samma håll

Jag kör själv med karbinerna vända åt samma håll,
grinden på undre karbinen bort från färdriktningen för att förhindra självurklippning.
Sen kan det ju hända att karbinerna följer med repet upp en bit, är karbinerna vända åt olika håll kan det hända att belastningen vid ett ev. misstag hamnar på griden i den övre karbinen, har man karbinerna vända åt samma håll förhindras det i många fall.
Jag är lite dålig på att förklara men ni förstår säkert ungefär vad jag menar.
 
Åt vilket håll karbinerna är vända i karbinparet borde spelar mindre roll. Något som däremot är mycket viktigare, och något som inte många tänker på, är hur man klipper i borrbultshängaren. Nästan alla moderna
borrbultar, Petzl Coeur, Petzl Vrillee, Petzl Longlife och Fixes hängare, är vridna/bockade åt höger (om man tänker sig att hängare utgår från en metallplatta som sedan böjs/bockas/vrids). Gå in å kolla på http://www.sportsnet.se eller http://www.addnature.com för bilder.

För att karbinen i hängaren ska löpa minst risk för att vinklas upp å fastna i hängaren (svårt att förklara) vilket medför karbinbrott vid ett fall så bör hängaren klippas från vänster till höger, alltså så att hängarkarbinens grind pekar åt höger. Detta i samtliga fall! vid användning av hängare av typen nämnd ovan. Detta betyder att man bör ha några karbinpar med grindarna vända åt samma håll och några med grindarna vända åt olika håll om man vill vara säker på att hängaren klipps rätt samt att repkarbinens grind är vänd åt det håll man kommer ifrån.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.