Karbiner: En mystisk marknad

Ska i dagarna köpa in nya skruvkarbiner inför utesäsongnen. Har varit inne och kikat på diverse sidor och karbinernas styrka förhåller sig konstigt till deras vikt och pris. Några exempel:

Petzl Attache HMS: 23 KN, 78 g, 143 kr

Salewa Hot Screw, 23 KN, 48 g, 68 kr

DMM, Lynx 10 mm, 26 KN, 56 g, 115 kr

DMM Belay Master, 25 KN, 100 g, 239 kr


Hur kommer det sig att salewas karbin kostar mindre än hälften så mycket, väger mycket mindre och dessutom har samma KN som Petzl? Dessutom är de konstigt att DMMs lynx väger mindre än belay master och ändå håller för 1 KN mer (plastbiten på belay master kan omöjligtivs väga så mycket som 44 g).

Finns de inga andra karbiner än Petzls med något som påminner om deras "key lock"-system?

Vilken är din favoritskruvkarbin för allroundanvändning?
 
Camp

Camp har en del skruvisar med motsvarande "key lock" system. Exempelvis deras "H.M.S. Bet Climb" (24 kn 89g).
Eller D karbinen "D CLASSICO Bet Climb" (30kn 72g) som jag använder som allround karbin.

Lycka till i karbin-djugeln
/Johan
 
Fäst dig inte vid karbinernas styrka. Alla karbiner som säljs som klätterutrusting är tillräcligt säkra. Vad gäller styrkan beror den mest på karbinens geometri. D formen är starkare än ovaler och 'päronformen' som är vanlig i HMS karbiner. Därför är de också klart lättare.

Användarvämligheten är den viktigast aspekten. Vikten kan du också ta i beaktande.
Min rekommendation är att köpa ett par sk. HMS karbiner med traditionell skruv samt några av D modell. D karbinerna är i mitt tycke smidigare då man bygger standplats. HMS karbin används för t.ex. repbromsen.

Prisskillnaderna mellan karbinerna beror på märke, tillverkningsland samt finish. Enligt min erfarenhet är de italienska karbinerna sämst vad gäller finishen. T. ex. Camp och Kong är jobbiga eftersom skruven fastnar i de mest underliga lägen och fjädern i porten känns slapp. DMM, WC, BD har jag enbart goda erfarenheter av.
Key Lock utvecklat av Kong är ett bra system men köp Petzl eller BD Positron karbiner istället ifall du vill ha kvalitet.
Ifall du klättrar mycket vid havet t.ex. Lofoten kan det löna sig att köpa anodiserade karbiner.
 
Karbiner

finns det många olika erfarenheter av. Har själv bara Camps skruvkarbiner och har inte fått dem att fastna en enda gång. Prisvärda och fungerande, jag e nöjd så ta det här med en nypa salt
_____________________________________________________
"T. ex. Camp och Kong är jobbiga eftersom skruven fastnar i de mest underliga lägen och fjädern i porten känns slapp."
_____________________________________________________

HMS-D, HMS:n klarar belastning i "tre" riktningar, D i två. Tänk på vilka behov du har, lite av varje e mitt råd.

Andreas
 
petzls attac är för liten!
Köp petzls williams, Den är stor och har stor öppning...!

/Kim
 
kim88; sa:
petzls attac är för liten!
Köp petzls williams, Den är stor och har stor öppning...!

/Kim
Men Petzls Attacs är utmärkt och den bästa (av de jag har provat) till att ha när man säkrar.

Men det är sant att den är förliten när man har handskar på sig.

/Gustaf
 
kim88; sa:
petzls attac är för liten!
Köp petzls williams, Den är stor och har stor öppning...!

Jag kanske ska förklara mig...

Jag har några Petzl attache och älskar dom, men dom är lite för små att använda vid säkring. Där lämpar sig Williams bättre...

/Kim
 
Kong X-large

Stora grejor, så de det blir inte lika trångt som i mina DMM och Petzl. Aldrig upplevt några skruvar som fastnar, men de har bara varit i drift ett år.
 
själv använder jag bd:s enduro screwgate vilken jag tycker är klockren o inte dyr heller. till säkring kör ja me bd:s mini pear biner eller petzl attache.
har läst att bd ska släppa en variant av sin positron karbin(keylock) med lås...vet dock inte när..o den lär väl inte bli billig...
 
För er med begränsad karbin-budget (som kan franska); gå in på au-vieux-campeur.fr där finns det mycket bra karbiner till mycket bra priser.
T.EX:
Simond 3000VIS,30kN,8,95€. (motsvarar 88kr)
Edelrid 3000VIS, 30kN, 6,95€. (motsvarar 69kr)
Petzl Attache spinball, 14,5€ (140kr)

Detta är oslagbara priser och frakten går på c:a 90 spänn!
 
Re: Karbiner

ansjoblo; sa:
finns det många olika erfarenheter av. Har själv bara Camps skruvkarbiner och har inte fått dem att fastna en enda gång. Prisvärda och fungerande, jag e nöjd så ta det här med en nypa salt

Mina små-camp-skruvisar låser sig om man skruvar åt dom när de är belastade. Har man hängande stand eller liknande kan det bli jobbigt att välja: åtdragen karbin eller risk att inte få loss den. Camp skruv HMS däremot funkar fint.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.