tejpade karbiner

tjena... jag har sett att vissa klättrare har tejpatt sina karbiner ungefär mitt emot grinden. är det för att hålla isär dem från andras eller vad är det till för?
 
Tejpade karbiner

Man tejpar dem med olika färgkombinationer för att lätt kunna sortera utrustningen när man är iväg och klättrar med flera kamrater.
 
Tejpade fingrar... :)

Jasså!? Kompisen jag hade satte tejp på fingrarna för att kunna reparera karbinerna medans han klättrade...
(HÖG nivå på humorn i Klätterforumet... )
 
Re: Tejpade fingrar... :)

Jag tejpar fingrarna för att skilja dem från karbinerna; Vit tape på fingrarna och gul på karbinerna undviker plågsamma misstag när man klipper in. Särskillt praktiskt för borrbult.
 
Läste faktiskt för några år sedan om en klättrare (engelsman naturligtvis) som ledde en nat säkrad nytur och det var ett absolut måste för honom att det skulle läggas on lead. Leden börjar i ett innerhörn med en spricka för att traversera snett vänster över ett, säkringsmässigt sett, blankt parti till nästa spricka. Markfallspotential upphöjt till tio. Vad han gjorde för att inte höja graden till de allra högsta E-numren var att sätta silvertejp på kroppen och mitt på det blanka partiet lägga en skyhook på en liten list som kanske skulle kunna hålla ett fall och åtminstone i alla fall bromsa det något. För att skyhooken skulle stanna kvar var tvungen att tejpa fast den på listen med hjälp av silvertejpen.
Man tager vad man haver och alla sätt är bra utom...
 
Vävtejp

För att tejpa karbiner och annan utrustning rekommenderas inte vanlig eltejp, den lossnar alldeles för enkelt. Vävtejp verkar funka bättre, mycket dyrare men håller antaligen längre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.