Madiera

escodobe
escodobe
Universumkastare
Alldeles nyss #1

Har bokat en tripp till Madeira i slutet på november! Planen är att få in minst tre vandringsdagar i naturen och lite snorkling på den dryga veckan.

Jag är ju rätt förtjust i guidade turer men då är är det viktigt att det är kunniga guider.

Är det någon som gått på en guidad vandring till Pico do aiero - Pico ruivo? Hur tufft är det? Jag blir lite förvirrad över att den är märkt som svår på de flesta sidor och det har ju en rejäl höjd, men det verkar vara en riktig stig med trappor och ledstänger på delar av den? Vi har ju vandrat lite fjällen även om just jag bara tog mig halva vägen upp på Kebnekaise (östra leden). Vi är rätt långsamma men brukar räkna med att kunna traska runt 18 km med packning på en dag i alla fall. Men vi vill ju inte förstöra för en grupp genom att dra ned tempot för mycket.
 
Har vandrat en del på Madeira på 90-talet och det är trevligt värre. Som jag minns det är det en baggis och inget som kräver några större ansträngningar och man tar ju bilen eller taxi rätt långt upp i bergen innan själva vandringen börjar så speciellt långt blir det inte.

Jag minns inte exakt var vi var, men att det var mitt på ön nånstans. Strax efter att vi kommit hem så var det ett gäng som frös ihjäl för att de blev överraskade av snön och kallt väder. 1800 meter är ju trots allt 1800 meter även om man är på dessa breddgrader.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.