Ljungdalen-Helags på skidor

Hej!

Funderar på att åka till Helags under påsken detta år. Har någon varit där i april? Hur lång tid tar det att ta sig fram på skidor till fjällstugorna från Ljungdalen? Är det väldigt jobbigt? Jag är nybörjare vad det gäller skidor på längden. Kan man vandra upp till Helagstoppen eller är det skidor som gäller då med?

Tacksam för tips och info :)

/Petra
 
12km. Tidsåtgång beror ju på dig själv.
Skidor. Om du inte hyr nån skoter, eller ordnar skjuts av en sådan.
Att gå upp med skor är nog inte omöjligt, beror nog på föret just denna dag, men jag skulle inte ens fundera på det, alldeles för stor risk att det är skidföre.

/BAX
 
12 km från parkeringen vid Kläppen. Åker man nerifrån byn blir det ca 4-5 km till och en hel del stigning. Det är ganska drygt att gå till stugorna eftersom det är svagt motlut mest hela vägen, men det får man ju ingen på hemvägen. Jag ger mig inte på en gissning på tiden men för en van skidåkare är det ingen Rom-resa att åka dit och hem på samma dag (utan toppbesök).

Det "normala" sättet (för mig i alla fall) att gå upp till toppen på vintern är att använda skidor med stighudar så långt det går beroende på snöläget, och sen lämna skidorna och gå till fots den sista biten.

Jag gissar att snöläget vid påsk kan variera väldigt mycket år från år, de gånger jag har varit där har det inte varit speciellt inbjudande att gå till fots hela vägen, för mjuk/djup snö helt enkelt.

Om du inte kan ordna med stighudar (eller snöskor) så skulle jag nog ialla fall rekommendera ett försök att gå. Med lite envishet går det nog...
 
Vi gjorde turen i helgen som var.