Ljungdalen-Helags på skidor

Hej!

Funderar på att åka till Helags under påsken detta år. Har någon varit där i april? Hur lång tid tar det att ta sig fram på skidor till fjällstugorna från Ljungdalen? Är det väldigt jobbigt? Jag är nybörjare vad det gäller skidor på längden. Kan man vandra upp till Helagstoppen eller är det skidor som gäller då med?

Tacksam för tips och info :)

/Petra
 
12km. Tidsåtgång beror ju på dig själv.
Skidor. Om du inte hyr nån skoter, eller ordnar skjuts av en sådan.
Att gå upp med skor är nog inte omöjligt, beror nog på föret just denna dag, men jag skulle inte ens fundera på det, alldeles för stor risk att det är skidföre.

/BAX
 
12 km från parkeringen vid Kläppen. Åker man nerifrån byn blir det ca 4-5 km till och en hel del stigning. Det är ganska drygt att gå till stugorna eftersom det är svagt motlut mest hela vägen, men det får man ju ingen på hemvägen. Jag ger mig inte på en gissning på tiden men för en van skidåkare är det ingen Rom-resa att åka dit och hem på samma dag (utan toppbesök).

Det "normala" sättet (för mig i alla fall) att gå upp till toppen på vintern är att använda skidor med stighudar så långt det går beroende på snöläget, och sen lämna skidorna och gå till fots den sista biten.

Jag gissar att snöläget vid påsk kan variera väldigt mycket år från år, de gånger jag har varit där har det inte varit speciellt inbjudande att gå till fots hela vägen, för mjuk/djup snö helt enkelt.

Om du inte kan ordna med stighudar (eller snöskor) så skulle jag nog ialla fall rekommendera ett försök att gå. Med lite envishet går det nog...
 
Vi gjorde turen i helgen som var.
Parkerade bilen i Kläppen. Parkeringsavgift 20:-/dygn. De tar tankkort. Från Kläppen så följde vi sommarleden till Helags. Längs södra kanten av sjön alltså. Det gåt uppåt hela tiden men inga svåra stigningar. Det tog oss väl ca 3-4 tim i makligt tempo. Hem sedan så åkte vi skoterleden. Mest att bara stå och glida och staka lite lätt. Tog väl en drygt en timma kanske. Det är en lätt tur så inga problem även om du är ovan. Vi åkte på vanliga längdlöpningsskidor, inga problem att åka även utanför spåret. Det är väldigt lite snö i området så risken är väl att den tar slut till påsk. Upp på Helags så får du nog gå så ta med skor med lite bett i för att inte halka.
 
Har stuga i Ljungdalen vilket medfört många turer till Helags under åren, både till fots och på skidor. Tänkte bara ge dig ett annat alternativ på tur jmf. med tidigare inlägg. I stället för att påbörja turen vid parkeringen vid Kläppen, föreslår jag att du parkerar bilen och utgår från gamla liften (Torkilstöten). Du får då inledningsvis en relativt brant stigning uppför en mindre slalombacke på ca 500 m (tar ca 10 minuter att ta sig upp), när denna inledning är klar har du sedan en mkt enkel, storslagen och behaglig tur på ca 11 km till Helags. Med detta alternativ kommer du upp på kalfjället på en gång och slipper därmed en ganska lång och seg stigning från Kläppen.

Lycka till och glad påsk!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mlindv Bästa färdvägen Ljungdalen - Helags? Turskidåkning 3
hannaiz Ljungdalen vålåstugorna Turskidåkning 0
Sjobbe Taxi samåkning Åsarna till Ljungdalen (Kläppen)) Turskidåkning 0
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
josia Sylarna-Helags i april/maj Turskidåkning 5
dako alternativ väg sylarna helags Turskidåkning 1
Gunilla Nyår i Helags... Turskidåkning 1
Kalle G Nyår i Helags Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.