Livslängd på Gore-texjackor

Hej!
Har en North facejacka som jag köpte i jan. 99 som jag tycker har mkt sämre vattentäthet jämfört med när jag köpte den. Har impregnerat den en gång men det hjälpte inte särskilt mkt. Ska membranet inte hålla längre eller ska jag impregnera den ännu mer?
I butiken säger dem att membranet ska hålla under jackans livslängd som ioförsig börjar bli lite sliten på kragen och ärmsluten.
 
teledu; sa:
Hej!
Har en North facejacka som jag köpte i jan. 99 som jag tycker har mkt sämre vattentäthet jämfört med när jag köpte den. Har impregnerat den en gång men det hjälpte inte särskilt mkt. Ska membranet inte hålla längre eller ska jag impregnera den ännu mer?
I butiken säger dem att membranet ska hålla under jackans livslängd som ioförsig börjar bli lite sliten på kragen och ärmsluten.

Har för mig att man brukar räkna med fyra till fem år på Gore-texplagg. Jag tycker det låter lite att ha impregnerat bara en gång sen jan 99. Själv så brukar jag tvätta och impregnera en gång per år, och min Mammut jacka från jan -01 håller fortfarande måttet när det gäller vattentäthet och andnigsförmåga (ingen märkbar skillnad mot hur den var ny). Men då är den bara hälften så gammal som din :)

Mvh Jesper
 
Jag skall pensioner min nästan 10 år gamla Tierra jacka nu. Med åren har den blivit sämre och sämre och nu nästan suger den åt sig fukt. Det funkar de första åren att underhålla den ordentligt. Tvätta ordentligt, torktumla varmt, impregnera osv osv. Till slut hjälper det inte. Jag tycker inte det är konstigt att du märkt att jackan blivit sämre.

Peter P.
 
teledu; sa:
Hej!
Har en North facejacka som jag köpte i jan. 99 som jag tycker har mkt sämre vattentäthet jämfört med när jag köpte den. Har impregnerat den en gång men det hjälpte inte särskilt mkt. Ska membranet inte hålla längre eller ska jag impregnera den ännu mer?
I butiken säger dem att membranet ska hålla under jackans livslängd som ioförsig börjar bli lite sliten på kragen och ärmsluten.
Impregneringen hjälper inte själva GT-membranet utan avser bara yttertyget på jackan. Kolla:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20681&pagenumber=1
 
Livslängd å annat

Enligt Klättermusen så är livslängden på deras jackor fem år, vilket jag tycker är kort. Förr var det inga problem att ha dem i säkert tio år, men men.

Vad gäller livslängden på membranet så har väl Gore livstids garanti på Gore-Texmembranet om jag inte minns fel. Har hört ganska många som reklamerat sina jackor och fått nya även efter fyra till fem år, så det kanske kan vara värt ett försök.

I övrigt kan jag bara hålla med Raskesven, impregneringen hjälper inte själva membranet utan bara yttertygets förmåga att stöta bort vatten.

Slutligen kan jag väl besserwissra mig lite och säga att Gore-Tex inte andas. Andning är en biologisk process som kräver lungor... Det som sker är diffusion ;-)
 
livslängd och garantier

teledu; sa:
...I butiken säger dem att membranet ska hålla under jackans livslängd ....

De här livstidsgarantierna refererar hela tiden till FÖREMÅLENS livslängd, dvs tillverkaren garanterar att de håller tills de går sönder...
Butiker/leverantörer brukar sällan/aldrig tala om hur länge plagggen skall hålla då detta är väldigt beroende på hur de används. Extremfallet jag hört var ett företag som sponsrade skidguider, vid daglig användning så ansåg de jackorna förbrukade efter en säsong...

Köp ett annat märke nästa gång och hoppas på bättre grejer då.
 
Just det.
Det där med 'livslängd' blir väl lite Moment 21 - man reklamerar ju plagget just därför att 'livet' börjar tryta i den..


/Per (-som faktiskt reklamerat en 6 år gammal GT-jacka, utan kvitto, och fått välja en helt ny oavsett tillverkare, eftersom Berghaus generalagent lagt ner i Sverige!)
 
Berghaus

Jag har haft min Berghaus 2-lagersjacka mer eller mindre året runt sen januari -96. Då köpte jag den begagnad. Goretexmembranet är fortfarande helt tätt, utom i en söm på armbågen där tejpen slappt. Däremot är yttertyget ganska kass, det suger åt sig vatten mycket lättare nu än när den var nästan ny.

Varje gång man är på nåt ställe i fjällen med mycket folk så ser man nån gammal gubbe med en Berghaus Trango- jacka som är äldre än min (ni vet dom där ljusblå/gul/röda jackorna). Slutsats: det var bättre förr :)
 
Re: Berghaus

Vandrare; sa:
Varje gång man är på nåt ställe i fjällen med mycket folk så ser man nån gammal gubbe med en Berghaus Trango- jacka som är äldre än min (ni vet dom där ljusblå/gul/röda jackorna). Slutsats: det var bättre förr :)

Eller så är fjällen fulla med gubbar i genomsura ytterkläder :)

Min första GT-jacka (Tierra) köpte jag 1996 och reklamerade 2000 efter att den börjat läcka i sömmarna (tvivlar en smula på att membranet börjar läcka med tiden, men motbevisa mig gärna).
Jag fick en sprillans ny jacka av Tierrabutiken, som dessutom var en tusing dyrare än mitt "original".
Nu har den börjat släppa i vissa tejpningar, så jag hoppas kunna hitta mitt kvitto därhemma så att jag kan reklamera den.

Min erfarenhet är alltså att det är sömmarnas tejpningar som ger sig efter några år. Visst suger väven åt sig mer, men jag har aldrig omimpregnerat den så det är mitt eget fel.

Hur som helst är det vår plikt att reklamera GT-plagg som läcker. Det har vi betalat för att få göra.
 
Gore Tex

Jag träffade en som tillverkade textilien till GoreTex. För övrigt ett svenskt företag i Borås.
Han menade på att all GoreTex skulle köras i 80 gradigt torkskåp under någon timme (tiden är jag lite osäker på) Då skulle Goretexen återfå sin täthet.
Fast skyll inte på mig om det misslyckas
Christer
 
Torktumla

Min mor har sagt mig att man skall torktumla gortex (liknande material) för att det skall återfå sina egenskaper. sedan så fungerar gortexen mycket sämre om den är smutsig. Min lilla mor borde ju veta för hon har arbeteta med såna textilier i många år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
Livslängd på jacka? Kläder 4
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.