Lite frågor om utrustning

Nonstick eller inte. Generellt gillar jag inte beläggningar som går att skrapa med bestick etc. Teflon eller mera generellt flourerade kolväteföreningar hävdas av vissa vara farliga. Om så är fallet har båten gått. Dom finns i mätbara nivåer hos alla människor på jorden.

Jag skulle föredra locket i ren aluminium.

Jag tror att formen på locket rätt mycket är till för att göra det styvare.

Min känsla är att locket inte har din önskade funktion om uppochkner.
/John

Nonstick eller inte. Generellt gillar jag inte beläggningar som går att skrapa med bestick etc. Teflon eller mera generellt flourerade kolväteföreningar hävdas av vissa vara farliga. Om så är fallet har båten gått. Dom finns i mätbara nivåer hos alla människor på jorden.
Jag skulle föredra locket i ren aluminium.
Jag tror att formen på locket rätt mycket är till för att göra det styvare.
Min känsla är att locket inte har din önskade funktion om uppochkner.
/John
Detta är ju avdelning nörderi, men jag var egentligen lite förtäckt småspydig mot Trangias produktutveckling ;)
Locket väger ju onödigt mycket (65% av kastrullens vikt!) p g a den onödiga och miljöskadliga nonstick-beläggningen, och formen är svårpackad utan att det tillför någon funktion (det går visst att göra ett platt alu-lock som håller, räcker med kantvulst + ev. någon lokal profilering).

Jag klickade på din länk därför att jag faktiskt är på jakt efter något som går att "stacka" över min gryta, typ detta (fast INTE i titanium). I tidernas gryning hade jag ett liknande set från den tjeckiska militären, men det var gjort av någon tunn och lågkvalitativ aluminiumlegering, som till slut inte tålde en småbarnsfamilj :).

Tipsa gärna - till dess fortsätter jag med pajformslock (6 g).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag är rädd för att om dom gjorde ett plant lock så skulle det vara som locket/stekpannan till mini-trangian fast ett par millimeter större.
Det locket väger 61 gram (mitt i alla fall).
/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips