Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält?

Strykarräven;328439 sa:
Jag tror han syftar på att man riskerar att det lägger snö över skarven mellan yttertältduk och snöytan, så man inte får ngt drag underifrån. I mitt tält upplever jag att den viktigaste ventilationen beror på vind som blåser in under yttertältet, och passerar genom innertältduken (eller myggfönstret). Ventilen har jag bara för att orsaka "korsdrag".

Ett tält som förlitar sig på ventilation mallen mark och snö är nog inte kul att bo i om det blåser och drevar...jag har tältat i snöoväder och haft en liten glipa ca 5 cm bred och några centimeter hög mellan yttertältet och snön...resultat: ungefär en halv kubikmeter snö drevade in under natten och lade sig över utrustningen i absiden.

Därför tror jag inte att det var vad som avsågs, snarare den omständigheten att tältet drevar över helt och hållet....ventilationen löser man genom att ha öppna ventiler...som på ett tält för alla årstider är högt placerade...och genom att gräva regelbundet, om det är sådant väder..tarp kan man nog glömma under sådana omständigheter ;)...


//J
 
Senast ändrad:
OK, sorry att jag var otydlig. Sommartid upplever jag ändå att den största ventilationen sker genom att luften cirkulerar in under yttertältduken, och sedan diffunderar över innertältduken. Vintertid brukar jag förvisso gräva, men har nog aldrig lagt upp snö på tältuken runtom hela tältet. Brukar inte yra in snö trots detta. Att hela tältet skulle snöa över låter som ett rätt ovanligt problem, oavsett hur snön drevar så brukar den ju inte helt täcka över uppstickande saker. Och bleve vädret så illa så skulle jag bekymra mig mer om att få tältet att stå kvar respektive inte snöa över, än att tända ljus och mysa. :)
 
Underkylt regn tätat alla tältdukar till 100. Matlagning i tält och speciellt med värmesamlande kastrullbottnar producerar mycket CO, endast i öppen absid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.