Letar ryggsäck till 11-åring

Även jag letar säck till min snart 12-åring, smal kroppsbyggnad och hyfsat ovan vid ryggsäck om en inte räknar skolväskan. Men 50 l känns så stort/mycket att börja med men det kanske funkar bara säcken sitter bra och inte är knökfull?

Vad säger era barn, är de nöjda med ryggsäcken ni valt åt dem? :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Lundhags dovre jr

Hej,
Min dotter är 8 år nu, går på strövarna och gör övernattningar med sin grupp, jag är ledare i gruppen. Hon gillar sin ryggsäck den är inte för tung ca 1kg i basvikt utan packning och den är bra organiserad och sitter bra på hennes tunna kroppsbyggnad hon är 127cm lång. Hon har 30L variatanten, den är aningen för liten då hon ska övernatta, det fungerar tack vare att vi har försökt köpa lätt och anpassad via blocket och beg utrustning så hon inte ska behöva bära för tungt eller otympligt.
Så är din son 12 år, skulle jag rekommendera Lundhags 40L varianten där höftbältet också är ordentligt vadderat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips