Letar MTB för barmarksdrag.

Jag håller på med sporten barmarksdrag (matte trampar som en idiot på cykeln medan hunden springer framför och drar hela ekipaget ännu fortare) och skulle behöva lite tips ang ny cykel.

Träningar och tävlar hålls uteslutande på grus/skogsvägar eller motionsspår så själva terrängen är inte så krävande eller slitsam. Men jag lägger hellre pengar på en cykel som håller i längden än att behöva köpa en ny år efter år. Förra våren köpte jag en som idag är helt slut i både bromsar och växlar, och det misstaget vill jag inte göra igen!

Det stora kravet är bra bromsar för om det händer något så måste bromsarna nita direkt så att jag inte kör in i hunden. Då jag är studerande så har jag en något begränsad ekonomi så inte mer än 7000 kr.

Tips mottages med stor tacksamhet!
Såg att Sportex hade rea, finns det några modeller där som är värda att kolla på?
 
I den prisklassen brukar "standardtipset" vara ett köp från utländska webbutiker, t.ex. http://www.bike-discount.de där man kan hitta prisvärda hojar som http://www.bike-discount.de/shop/k95/a23181/zr-team-50.html och http://www.bike-discount.de/shop/k95/a10840/acid-2009.html

Nackdelen är förstås att man inte kan prova dem innan köp, å andra sidan så hittar man inte så prisvärda cyklar i svenska butiker...

Tackar, ska kolla där!

Fick tipset om den här: http://www.sportex.se/mt-carbine-45-26-p-3845-c-595.aspx
Något att ha?
 
Begagnad

mtb med hydrauliska skivbromsar. Framdämpare är onödig för dig men kanske är det svårt att hitta en cykel utan. Växlarna brukar klara sig bättre än bara ett år. Har du justerat dem?

En äldre Cannondalecykel M700 med Deorenivå på växlarna samt justa cantileverbromsar är det jag använder själv med min Samojed. Kostade en tusing bättre begagnad.

Kolla Blocket och www.happymtb.org för annonser.

Thure
 
Tackar, ska kolla där!

Fick tipset om den här: http://www.sportex.se/mt-carbine-45-26-p-3845-c-595.aspx
Något att ha?

Skulle personligen inte köpa en Peak. De är så pass billiga av en anledning... Vill du köpa i butik så gå till riktiga cykelbutiker istället.

Den gamla cykeln, hur mycket har du underhållit och servat den? Även om man köper en ny cykel så får man räkna med att regelbundet smörja upp och justera rörliga delar samt byta vajrar och höljen nån gång då och då.
Med lite omsorg och nya slitdelar kanske det går att köra ett tag till på den gamla och spara ihop lite mer pengar inför ett nyköp...?
 
Bromsar och växlar är komponenter som behöver justeras och underhållas. Vajrar och bromsbelägg är slitagedelar som bör bytas vid behov och det är inget som du klarar dig ifrån även om du köper en dyrare cykel.

Byte av detta bör gå på under en tusenlapp.
 
Skulle personligen inte köpa en Peak. De är så pass billiga av en anledning... Vill du köpa i butik så gå till riktiga cykelbutiker istället.

Den gamla cykeln, hur mycket har du underhållit och servat den? Även om man köper en ny cykel så får man räkna med att regelbundet smörja upp och justera rörliga delar samt byta vajrar och höljen nån gång då och då.
Med lite omsorg och nya slitdelar kanske det går att köra ett tag till på den gamla och spara ihop lite mer pengar inför ett nyköp...?

Det var visserligen ett tag sedan den såg cykelverkstan så kanske ska börja där och hoppas att den kan hålla ett tag till. Väntar hem en ny hund och då kommer jag antigen att gå över till kickbike eller trehjuling, och inte heller de är gratis ;)

Tackar för alla tips jag fått!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
Siven letar tur i osloområdet Mountainbike 2
mothesta Letar efter stålram m. skivbromsfästen Mountainbike 1
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.