Less på Akto

Nu börjar jag bli stel i kroppen, och har lessnat på att huka i mitt Hilleberg Akto. Det är enligt uppgift 93 cm högt inuti.
Nu vill jag ha tips på enmanstält, eller lätta tvåmans, med högre takhöjd. En gissning är väl att 110 cm vore lagom. Ett krav är att man har absiden bredvid sig, inte vid huvud- eller fotänden.
Jag har hittat detta http://www.123friluft.no/friluft/telt/taga-2-person-bl, till bra pris, men det har lite mysko konstruktion, och verkar nästan sakna ventilation.
Kom med tips nu!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Förvirrande

Tycker tältet ser bra ut men det finns ju väldigt sparsamt med uppgifter. Innertältet förefaller presenteras med hur mycket vattenpelare det tål och som regel finns ju inga krav på vattentätt innertält. Många av dom kinesiska tälten är sydda med innertält i "mesh" så kolla detta innan du beställer om du inte vill få det dragigt på fjället.

Tarptent Scarp 2 med "vinterinnertält" är ett bra val.

Köpte länkade Taga i våras fast från Amazon för runt 800 SEK. Har bara slagit upp det på prov och inte använt det skarpt. Mitt har inte innertält hela vägen utan är enkelväv i taket. Annars är det rymligt och ser välsytt ut, väldigt enkelt att slå upp. Kanske ingen tält för blåsiga långvandringar på högfjället men jag klassar det som ett väldigt lätt tält för lite mer skyddade förhållanden. Räkna med vissa kondensproblem som för alla enkelvävstält.
Annars är Hilleberg Niak ett alternativ, fast såklart mycket dyrare.

Tarptent Stratospire 2

Hej

Håller med ovanstående om Tarptent. Jag har precis köpt ett Stratospire 2 och har bara använt det en natt i skyddat läge men hällregn. Jag slår upp det själv på ett par minuter, det är lätt att få det stramt och bra sträckt, det hade inte slackat oroväckande under nattens ösregn.

Det är rymligt, jag har köpt det åt mig + 2 barn. Det kommer vara trångt men helt OK. Absiderna är precis så rymliga som jag önskade mig, där kommer att gå fint att laga mat och förvara grejor vid ruskväder. Jag är bara 167 cm lång men jag upplever höjden till innertältets tak som mer än väl tilltagen.

Ta min recension med en nypa salt; det är bara en natt jag använt det. Men första intrycket är mycket gott.
/Jenny

Tältkåta

Jag har själv ett Mountain Hardware Hoopla (utan innertält). Den typen av tält -utan innertält- är inte att rekommendera i fjällen pga att blåsten letar sig in under tältet och det blir ordentligt dragigt. Envisas man med det så bör man ha en bivy också. Innertält som är helt i mesh är också för dragiga anser jag.

Kåtor restes aldrig på öppna fjället. Konen av slanor som fjädrade och höll upp duken betedde sig annorlunda än vad en styv aluminiummast gör.
Eldtält utan eld förefaller sakna något.

go tur

Kåtor restes aldrig på öppna fjället. Konen av slanor som fjädrade och höll upp duken betedde sig annorlunda än vad en styv aluminiummast gör.
Eldtält utan eld förefaller sakna något.

go tur

Nu får den gode observatören förklara sig? Menar du att pyramidtälten var en dålig konstruktion?
(Googlad bild för den som inte kommer ihåg pyramidtälten):
image3717.jpg

I övrigt är det kul att tältkonstruktionsidéer går i cykler.

Själv så tycker jag att pyramidtält och kåtor funkar ypperligt på fjällen. Högt utrymme till vikt-förhållande (mitt Ultamid t.ex. väger med stormlinor, Hilleberg tältpinnar och golv runt 900g för 2,1x2,7x1.6 meter.)
Konstruktionen funkar bra i hård vind, men det ställs ju givetvis krav på mittpinnen då den får ta mycket av kraften från vinden

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips