LED-lampa 1W vs 3W???

Har en enkel två dioders lampa som i och för sig är praktisk, men som inte ger tillräckligt ljus för att ge sig ut att springa på skogsstigar.

Jag har börjat fundera på en uppgradering till starkare ljus. Silvas värsting L1 ser onekligen intressant ut med 3W diod. Frågan är om det behövs, om man inte skall nattklättra? Hur långt räcker en 1 wattare, typ Black Diamond Spot eller Petzl Myo XP i jämförelse? Är 3W overkill i detta sammanhang?

"Hur långt en lampa lyser" brukar väl egentligen handla om från vilket avstånd du får en tillräckligt stark reflektion av ljuset för att ha någon nytta av det. Faktorer som diodens färgtemperatur, omgivningens förmåga att reflektera/absorbera och inte minst din egen mörkersyn gör det nästan omöjligt att ge ett bra svar. Bästa sättet är att prova. Har man ett gott förhållande med sin handlare kan man få låna hem prylarna för enklare "fälttest". Lite mindre kul är att handla på öppet köp...
/R.J.

(Jag menar "förhållande TILL sin handlare", men lägger mig inte i hur ni fixar era lampor... hehe.)
[Ändrat av Tumbleweed 2005-12-11 kl 14:24]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips