LCHF diet, funkar den vid vandring?

Hej,
Jag är inte överviktig men vill ändå bli av med några kilon. Nu har jag testat LCHF i en vecka och min mage mår mycket bättre, något man har hört från andra också.
Nu undrar jag hur funkar den vid en långvandring på 10 dagar, någon som har testat?
Mvh. Veni
 
Fettdriven vandring

Det korta svaret är ja. Jag har testat och det har gått utmärkt. Nu äter jag kanske på 50 g kolhydrater per dag på fjället vilket ju inte är helt bokstavstroget. Även annan fysisk aktivitet med högre intensitet går utmärkt på lågkolhydratkost, även strikt - som till exempel Vasaloppet.

En brasklapp - jag har kört med lågkolhydratkost sedan mars 2011. Jag har haft stora hälsovinster i form av viktminskning, bättre blodvärden m. m. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att resultatet blir lika för alla.
 
Absolut och utan tvekan. Bara fördelar skulle jag säga. Maten är mer näringstät så du behöver bära mindre vikt, du kommer inte få blodsockerdippar, om det blåser upp till storm kan du vänta med att äta tills stormen lagt sig eftersom du inte får matpanik. Om du vill kan du äta färre mål mat vilket innebär att du får mer tid till att fota, gå, vila eller vad du nu vill göra.

Många svar kommer nog och handla om att du behöver kolhydrater för att orka gå , det stämmer inte alls. Jag har själv gått ett maraton med packning i terräng på 7 h utan ett gram kolhydrater, vill du tävla på absolut toppnivå, typ tour de france, iron man är det förmodligen vettigt att äta kolhydrater men det behöver inte bestå av pasta o sportdryck...
 
Du BEHÖVER ju knappast gå på diet när du traskar i fjällen, då rör du dig i princip hela tiden. Annars är ju både fett och socker bra eftersom det innehåller mycket energi per viktenhet.

"Dieter" skall man generellt sett hålla sig långt borta ifrån. De tenderar att bli mer religion, med vittnesmål, fundamentalism och hela köret. Allsidig mat och rejält med motion, då mår man bättre. Sedan äter vi säkert för mycket skräp inkl för mycket spannmål och det kan vi nog dra ned på lite till mans.
 
Hej!

Lchf är ingen diet..utan en hälsofrämjande livsstil, vill bara påpeka det ;). Socker-kolhydrater är faktiskt inget kroppen behöver så mycket av, det är bara en myt. Lycka till med vandring o lchf, som går väldigt bra tillsammans.

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
Absolut och utan tvekan. Bara fördelar skulle jag säga. Maten är mer näringstät så du behöver bära mindre vikt, du kommer inte få blodsockerdippar, om det blåser upp till storm kan du vänta med att äta tills stormen lagt sig eftersom du inte får matpanik. Om du vill kan du äta färre mål mat vilket innebär att du får mer tid till att fota, gå, vila eller vad du nu vill göra.

Många svar kommer nog och handla om att du behöver kolhydrater för att orka gå , det stämmer inte alls. Jag har själv gått ett maraton med packning i terräng på 7 h utan ett gram kolhydrater, vill du tävla på absolut toppnivå, typ tour de france, iron man är det förmodligen vettigt att äta kolhydrater men det behöver inte bestå av pasta o sportdryck...

Man ska nog akta sig för att uttala sig så kategoriskt.. Det fungerar för dig men inte för alla, däribland mig. Jag har testade lågkolhydratkost under en längre period men fick sluta för att jag inte klarade av att hålla min kroppsvikt uppe. Jag slutade helt enkelt aldrig att gå ner i vikt med den aktiva livsstil jag lever och till sist tvingades jag öka kolhydratintaget.. Äter nu mer åt paleohållet vilket känns betydligt mer hållbart.
 
Det förfaller lätt att påstå att LCHF är en diet, uppenbart är att den dietperioden varade i många år före lättillgängliga kolhydrater. YMMV
 
Mitt svar är också ja, men helt utan några ideologiska övertoner, och med förbehållet att detta att kunna gå på "fettmotorn" helt uppenbart fungerar olika smärtfritt för olika individer.
Min egen vandrarmatsedel blev mer och mer "LCHF"-betonat långt innan begreppet var uppfunnet, helt enkelt för att det var mer vikteffektivt och för att jag faktiskt både mådde och orkade bättre när jag slapp insulinöverslag efter stora intag av (snabba) kolhydrater. Den tredje och allra viktigaste anledningen var dock, att jag tycker det är så himla gott med alla frön och nötter :).

Nu hör det till saken att jag inte äter särskilt annorlunda hemma heller - skillnaden är färska grönsaker och lägre andel fett, men andelen kolhydrater är nästan lika låg, så det blir ingen stor omställning för kroppen. Du verkar också redan "inkörd", så det är väl bara att fortsätta.

Någon "diet" är väl inte meningsfullt att hålla under vandring - det kan vara svårt nog att orka äta så mycket som man skulle behöva. Bry dig inte om att vara renlärig, håll bara ner lite grovt på andelen snabba kolhydrater och ät vad du gillar och kan bära/hantera praktiskt annars.
 
Diet betyder... LCHF betyder...

Diet betyder att man väljer eller väljer bort viss mat/råvaror. Alltså äter den absoluta merparten av sveriges besfolkning någon form av diet. Även tidigare när jag åt "allt" undvek jag helst färdigrätter typ Findus. Det innebar att jag åt en diet. Jag känner nog ingen som verkligen äter allt. Vissa saker undviker man eller föredrar man och då äter man alltså en diet. Diet på svenska förväxlas ofta med "diet" på engelska som har en annan betydelse, oftast i samband med viktnedgång.

Jag ville bara reda ut vad diet betyder!

För att öka allmänbildningen vill jag också kort förklara vad LCHF innebär:

Low Carb High Fat: Det betyder alltså lågt intag av kolhydrater och högt intag av fett, i praktiken byter du ut tallrikens dåliga kolhydrater, pasta, bröd, socker m.m mot en sås, creme fraiche eller liknande. Du äter alltså inte mer kött och inte mindre grönsaker som är en mkt vanlig missuppfattning.
 
"dåliga kolhydrater" visar på just den här religiösa aspekten: Man försöker peka ut nåt eller några enskilda livsmedel som "boven" och säger att allt löser sig om man skippar det.
 
Det förfaller lätt att påstå att LCHF är en diet, uppenbart är att den dietperioden varade i många år före lättillgängliga kolhydrater. YMMV

Dieten varade fram till att människan kunde behärska att odla spannmål. Allt sedan dess har kolhydrater varit basfödan i de flesta civilisationer i form av ris, bröd, potatis och majs.

Kolhydrater har inte varit något problem förrän nu, när människor sitter stilla bakom datorer, tv-apparater och åker bil till jobbet. Problemet är sällan några skivor bröd, någon tallrik pasta i veckan eller potatis till köttbiten, utan snarare att folk trycker i sig Coca cola, massa snask och snabbmat och sedan rör sig för lite.
 
Hej,
Jag är inte överviktig men vill ändå bli av med några kilon. Nu har jag testat LCHF i en vecka och min mage mår mycket bättre, något man har hört från andra också.
Nu undrar jag hur funkar den vid en långvandring på 10 dagar, någon som har testat?
Mvh. Veni

Hej,

Mitt tips är att du prövar ut lämplig mängd kolhydrater hemma tillsammans med en hel del fysisk aktivitet. Lchf verkar betyda olika nivåer kolhydrat för olika personer. Det är rätt stor fysiologisk skillnad på hur kroppen atbetar vid fysisk aktivitet beroende på mängd kolhydrat..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Blodvärden och diet. Träning och hälsa 23
smizz Hur funkar BIP-test? Träning och hälsa 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.