Lavin på Mt.Blanc

Ser brottkanten och resterna från seracraset från min balkong, ser inte ok ut..Tråkig olycka helt klart men knappast ovanlig, går laviner ganska ofta på nordsidan av Mont Blanc du Tacul.

10 saknade under snömassorna i Chamonix och en sak är helt säker: denna tråden kommer aldrig bli lika lång som K2 tråden...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kom hem från Chamonix för ett par timmar sen. Var på väg upp för Tacul i tisdags för att tillsammans med en vän köra "tre-bergs-traversen" till Mt. Blanc. Lyckligtvis avbröt vi (och många andra) efter nogrannt granskade av seracsen på taculs nordsida. Såg riktigt brutalt ut iår.

Gick via Gouter istället men även på denna relativt enkla led fick vi uppleva döden på nära håll då en japansk herre dödstörtade ner i grand coulouiren två meter ifrån oss. Föll i princip hela vägen från toppen av korridoren ner till botten.. :(

Tragiskt år för Mt. Blanc, talas om 20 döda sen i 'juni.

Det här är trist läsning, speciellt då jag skall dit om 1 vecka, det är sannolikt att våra guider kommer leda oss upp för Goutier..

:(
Vi hade tankar på trebergsleden eller tacul när vi var där härom veckan.
Känns skönt att vi prioriterade annorlunda.

Summit is good. Life is better.

Jag tror att mycket av varför Himalaya drar så mycket uppmärksamhet är därför att hela bergskedjan är omgiven av en sorts uppbyggd mystik. Det ligger mycket prestige i att ha bestigit si och så berg i Himalaya och särskilt berg, ja, jag tänker inte nämna vilka.

om Chamonix och Alperna finns nog snarare en känsla av att det är rätt gemytligt. Halvt ofarligt.
Jag tänker avslöja min okunnighet; jag trodde att sercrase var när islavinen väl hade gått men är det hela processen fram till också?

Alla som vandrar, paddlar, dyker etc., måste ta väl hand om sig själva och inte sparka undan risker och tänka att hur farligt kan ett berg på något/några tusen meter vara egentligen? När det står mellan natur och människa ser naturen alltid till att vinna.

Jag har "bara" trekkat i Alperna. Att klättra är inte att tänka på som det ser ut nu även om jag gärna skulle vilja. Alperna är oerhört vackra och jag hoppas att ni som reser får en fin upplevelse, ta väl han om er!

Senast ändrad:
veldig synd med olycken på mt blanc.
en kollega sa att i snitt så dør det en fjællvandrer eller bergsklættrare om dagen i området chamonix/zermatt/cervinia och gran paradiso.(om man nu kan ringa in detta område)

otroligt hur lite det skrivs om dessa 360något sjælar som går bort varje år.
på k2(ja, jag vet att det ær ett høgre fjæll med mer omtale) gikk det ju bort folk i en olycka och se på hur mycket det ble skrevet om den saken. jag menar inte att det skulle vart skrivet mindre om k2 men mer om andre olycker som man kan ta lærdom av.

robert

Fast det som gör dödstalen i alperna så höga är ju att det är så många som rör sig där. K2 och andra "dödsberg" får sitt rykte för att det sker så många dödsolyckor i förhållande till hur många som försöker sig på dom.

Det är lite som att jämföra... bilkörning med base-hoppning.
Det dör betydligt fler trafikanter än basehoppare per år, men ingen kan förneka att det är betydligt farligare att hoppa fallskärm från ett hus än att ta bilen til jobbet.

(Och precis som med alperna så ÄR det livsfarligt i trafiken. Oavsett om du överskattar din förmåga eller bara har otur.)

veldig sant gustav.

prosenten som omkommer er mye høyere på k2 enn i alpene ifh till hur månge som rør seg i området.

robert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips