Låsning för uppfällbart roder

Jag har ett uppfällbart (uppdragbart) roder. Från början hade jag en Clamcleat (eller möjligen en V-cleat) i plast för låsning av uppdragslinan, men linan lossnade några gånger så jag skaffade en miniknip i rostfritt stål i stället. Nu har miniknipen nött av uppdragslinan.

Vad har ni för råd ?. Ett bra material (fabrikat) på uppdragslinan eller byta till Clamcleat igen ?. Min Clamcleat är gjord för lina med en diameter på 3-6 mm, och miniknipen är gjord för lina med en diameter på 2-5 mm.

/Per Brune

Jag ägande de här funderingarna en del tid när jag satte på mitt uppdragbara roder i höstas. Jag ska försöka dela med mig av min lösning även om det är så förbaskat svårt att beskriva enkla lösningar enkelt med hjälp av ord.

Jag ville inte ha några lösa tampar som släpade i vattnet även med rodret uppdraget och jag ville att det skulle vara enkelt att komma åt och dra upp eller sänka ner. Följande material användes: uppdragslinan, ett litet block (minsta i båtaffären) samt ett stort snörlås med två hål (ett med normal låsning och ett rakt igenom).

Fästet/öglan till det lilla blocket sitter fastbundet på höger däcksfäste närmast framför sittbunnen. Uppdragslínan löper till höger om sittbrunnen. Mitt för sittbrunnen sitter snörlåset på linan (genom hålet med låsning. Linan fortsätter fram till blocket och tillbaka till snörlåset (genom hålet och med ett par knutar på andra sidan). Genom att trycka in snörlåset och dra så åker rodret upp och omvänt när jag vill fälla ner det. Aldrig några lösa linor och enkelt, även med handskar.

/Lennart

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Cordögla

Jag skulle satsa på att ha en ögla i gummicord i främre änden av roderhöjarlinan som du hakar över tex. en knap.
Med gummicord kommer den att hållas lagom sträckt och det är idiotsäkert.
Säkert har Classe något;-)

JL

Alu cleat

Hej Per

När jag seglade joll använde vi nästa bara clam cleats av aluminium. Speciellt om linan var hård. Plast cleatsen nöts ganska snart ner

Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips