Låptåvagge - kan man gå på södra sidan?

Är det någon som har koll på om man kan gå på södra sidan av sjön Låptåvakjaure när man ska gå Låptåvagge, eller behöver man gå på norra sidan? Det ser enligt kartan trångt ut mot sjön längst upp på den södra sidan. Min plan är att gå upp Tjuoltaravinen på västra sidan och sedan in i Låptåvagge och efter det passet i riktning mot Tarraluoppalstugorna i Padjelanta.

Hej
Min kamrat (Sarekveteran) har inte gått själv men har för sig att Grundsten skriver att södra sidan inte funkar pga hinder. Liksom att det ska finnas fina tältplatser vid norra änden. Låptåvagge i övrigt minns jag som mest sten.
Lycka till.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag håller med föregående talare. Som jag minns det är det bitvis riktigt brant och trångt på södra sidan. Inget jag skulle försöka med packning på ryggen i alla fall.

Jag gick där i 1998 26 juni. Det är sannt det är brant og vid den tid var sjön islagt, men inte gångbar. Från fjällsidan var det tidigare spår av sten- och snöras. På hela den brante del gick jag på snö, inte riskfritt, men jag tyckte inte jag behövde ta norra sidan för att unnvika det.

Jag kommer nyss därifrån. Jag gick norra sidan av sjön, lättgånget med en del steniga partier. Jag tältade vid viken nära sjöns utlopp. Rasbranten längst bort på södra sidan av sjön tycker jag nog i praktiken såg omöjlig ut.

Sedan jag rundat sjön gick jag passet mot Tarreluoppal. Behändig passage. Högst upp i passet ser man Tarreluoppal (sjön alltså) på avstånd och det är bara att följa vattenvägen dit. Det bildas en jokk som man följer.

Kan också nämna att jag gick upp till Låptåvagge via Tjuoltaravinen. Jag tycker det nu var förhållandevis mycket vatten i jokken uppe i Låptåvagge. Jag har tidigare varit här i månadsskiftet auguisti/september på väg till eller från Njåtjosvagge och då har man kunnat vada här var som helst utan problerm. Jag gick nu längs hela jokken och det i särklass bästa vadstället var alldeles ovanför där jokken från Kåbrek kommer ner.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips