Lapporten???

Tjenare!

Jag och en kompis ska i sommar upp och fjällvandra!

Vi ska börja i Abisko och ta och neråt, vi vet inte hur långt vi ska ännu, men till Keb ska vi ju iallafall.

Visst det finns ju tusen olika vägval men är det någon som har gått via Lapporten och ner, sett på bilder är den är otroligt pampig!

Tacksam för lite svar!
God Jul på er alla!

-Christian Löfstrand
 
Vanligaste (?) vägen, förutom Kungsleden

Jag gick från Abisko genom Lapporten i somras via Mårma och Tjeuralako till Nikka. Går lika bra att svänga av mot Keb istället för mot Nikka. Härlig tur med ganska mycket upp och ned, men trots att det var högsäsong inte många andra vandrare. Kika in på min sida (ja, jag har tispat om den förut) där finns både bilder och text.
http://www.folder.nu/abisko/index.htm
 
Vart ska Du?

Det beror på vart Du ska någonstans. Jag har gått drygt ett tjugotal turer i Keb/Abiskoområdet och min spontana kommentar är att alla tvärdalar från Abisko och söderut har sina för och nackdelar.
Lapporten kan vara blöt om det kommer regn. Då hittar Du ingen bra och torr tältplats förrän dalen passerats i riktning öster (alla berg lutar mot Lapporten).

Skall Du vidare söderut kan Ballinvagge vara ett alternativ om vädret är osäkert med tanke på nederbörd.

Mvh Björn
 
Lapporten gör sig, enligt min mening, bäst på håll. Väl inne i den tycker jag den är en besvikelse (Det finns mera pampiga U-dalar i vår fjällvärld).

Förra året provade jag Nissunvagge. Del ligger precis väster om Lapporten och ger betydligt mera valuta för energin. På vägen upp har du en pampig kanjon och själva dalen är väldigt vacker. Inte en människa ser man heller.

Jag kan dock inte garantera att du får se järv i dalen, även om jag gjorde det i sommras:)

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mapalon Lapporten - värt en dag i videsnåret? Fjällvandring 5
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Evajar Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten) Fjällvandring 12
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
helmutlotti Lapporten Fjällvandring 3
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
Mangesuperhero Trolltunga eller lapporten/abisko 2015? Fjällvandring 16
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
_winston_ Lapporten till Beisfjord?? Fjällvandring 9
peter notstrand Abisko - Lapporten Fjällvandring 2
pajaro Vandra till Lapporten? Fjällvandring 7
BernerRutan Abisko-Lapporten Fjällvandring 4
whoisbob Lapporten till Nikkaloukta? Fjällvandring 6
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
abisko21 Webkamera mot Lapporten Fjällvandring 3
jokanv97 Lapporten Fjällvandring 8
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.