Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare)

Hej!

Har ingen större erfarenhet av fjällvandring men någon gång måste man börja. Jag och en kompis har nämligen funderat länge på detta med fjällvandring och har haft leden mellan Abisko och Lapporten t/r som mål.

Vi hade tänkt en natt uppe på STF i Abisko och sedan en natt i tält vid lapporten.

Vad tror ni om det? Finns det något packlista på vad som skulle vara bra att ha med sig? Vad bör man tänka på etc.

Har läst många inlägg och varit inne på många sidor hos dem som vandrat denna led t/r, men tänkte ändå kika om någon kanske har några tips och förslag åt oss.

Tack på förhand
 
Hej, roligt att ni satsar på fjällen! Det är ett jättefint område ni ska besöka och i Abisko skiner solen för det mesta. Det är en av landets torraste platser!

Du skriver inte vilken tidpunkt ni ska åka upp. Lite förenklat börjar vandringssäsongen vid midsommar och slutar kring den 15 september. Men i Abisko är det oftast snöfattigt, så det går nog fint att gå där från mitten av juni.

Möjligen undrar jag varför ni inte planerar för en lite längre tur, när ni ändå - gissar jag - har rest rätt långt. Men ni kanske inte har tiden som behövs? Skulle ni kunna få loss några fler dagar tror jag det går att göra en trevlig rundtur, kanske den jag nyss föreslog i tråden här intill (Ballinvagge, Siellavagge och Kungsleden åter).

Ni behöver förstås ett tält, sovsäckar och liggunderlag. Ett kök med bränsle, regnkläder, varma kläder, mössor och handskar, kängor eller stövlar, myggmedel och så förstås mat. För en kortare tur är det inte nödvändigt med frystorkat (dyrt), Bullens pilsnerkorv och Knorr Spagetteria räcker långt. En påse per person, behöver inte alls koka, bara ligga 10 minuter i en kastull med hett vatten. Till lunch söt soppa typ nypon eller blåbär, frukost gröt, välling eller musli med torrmjölk. Te och/eller kaffe förstås och så några kex och chokladkakor..........

Lycka till önskar Pelle
 
Hej, roligt att ni satsar på fjällen! Det är ett jättefint område ni ska besöka och i Abisko skiner solen för det mesta. Det är en av landets torraste platser!

Du skriver inte vilken tidpunkt ni ska åka upp. Lite förenklat börjar vandringssäsongen vid midsommar och slutar kring den 15 september. Men i Abisko är det oftast snöfattigt, så det går nog fint att gå där från mitten av juni.

Möjligen undrar jag varför ni inte planerar för en lite längre tur, när ni ändå - gissar jag - har rest rätt långt. Men ni kanske inte har tiden som behövs? Skulle ni kunna få loss några fler dagar tror jag det går att göra en trevlig rundtur, kanske den jag nyss föreslog i tråden här intill (Ballinvagge, Siellavagge och Kungsleden åter).

Ni behöver förstås ett tält, sovsäckar och liggunderlag. Ett kök med bränsle, regnkläder, varma kläder, mössor och handskar, kängor eller stövlar, myggmedel och så förstås mat. För en kortare tur är det inte nödvändigt med frystorkat (dyrt), Bullens pilsnerkorv och Knorr Spagetteria räcker långt. En påse per person, behöver inte alls koka, bara ligga 10 minuter i en kastull med hett vatten. Till lunch söt soppa typ nypon eller blåbär, frukost gröt, välling eller musli med torrmjölk. Te och/eller kaffe förstås och så några kex och chokladkakor..........

Lycka till önskar Pelle

Tanken är första helgen i september, missade skriva ut det.

Vi reser från Uppsala, så ja det är en liten bit. Men då det är första svängen så tänkte vi inte överdriva för mycket utan ta det lugnt med några få dagar. Och om vi fattar tycke för vandringen så åker vi upp igen =) Sen är det som du skriver, med jobb, barn och skolor så finns inte riktigt den tiden att va borta för länge heller.

Tack för listan på exempel vad man bör ha med sig. Vi ska sätta oss nu under våren och planera lite mer, men vill inte heller springa i affärer i slutet på augusti och leta artiklar heller. Så vi börjar nu =)
 
Jag jobbade förra sommaren i Abisko (även i sommar) och tog ofta dagsturer, dock aldrig hela vägen till sjön som ligger i Lapporten. Jag upplevde vägen till Lapporten som medeltung och man går en bit genom fjällbjörkskogen men efter Báddosdievva (Paddus) kommer du snabbt ut på kalfjället. Uppe på kalfjället har man bra utsikt över Torneträsk och Nuolja.

Ni kanske redan har planerat att ni ska åka i September men om möjligheten finns skulle jag åkt i början av Juli när midnattssolen är förekommande och första kvällen ta linbanan upp till Sky Station och därefter gå upp till toppen av Nuolja (tar vilt gissat kanske 40 minuter, kommer inte ihåg) och avnjuta den fantastiska utsikten över Abisko, Björkliden och Torneträsk i som lyses upp av midnattssolen.
Morgonen därpå skulle jag igen tagit linbanan upp till Sky Station och därifrån gått mot Kårsavagge och tältat i dalen i närheten av Kårsavaggestugan och sedan gått tillbaka till Turiststationen via Abiskojåkka.

Men Lapporten kan jag tänka mig absolut är en bra första vandring, hoppas ni får en bra tur!
 
Hej igen!

Nu har vi bokat oss sista helgen i aug. Vi flyger upp till KRN sedan har vi en hyrbil där som vi åker med till Abisko.
Sedan skall vi spendera två nätter där uppe.

Vi kommer upp vid 1300 på fredagen och planet hem går 2100 på söndagen. Vi räknar med att vara uppe i Abisko runt 15 tiden och har då hela resterande dag på oss där att utforska området och sedan ta första natten uppe på station för att utvilade på lördagen påbörja vandringen mot lapporten, sedan ta en natt i tält och sedan på söndagen vandra tillbaka till stationen/bilen och sedan ut till KRN flygplats.

Detta låter väl inte helt omöjligt? Kom gärna med inspel och tips.

Vi vet att 3 dagar kanske inte är så mycket för några av er men det är tiden vi har samt att det är första vandringen så vi tänkte inte dra på för offensivt första gången.
 
Jamen, då kommer vi med samma flight från Stockholm. Jag velar mellan att gå genom Lapporten eller genom Ballinvagge. Jag ska vidare upp till Mårma, om väder och vatten tillåter.

Bussen från flygplatsen går 14:00 och är framme vid Abisko Turist 15:30.

/Fredrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ops, såg att ni har en hyrbil. Om ni har plats så köper jag gärna in mig på en sittplats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
JenJen91 Katterjokkstriangeln? Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.