Laga sula

Varför är det svårt att acceptera att andra föredrar något bara för att du inte vill prova det?

Du kanske inte känner av dina skador. Det gjorde jag. Och det är definitivt värt allt letande och trixande som det faktiskt har inneburit att slippa ha ont i fötterna. Dessutom får man automatiskt bättre hållning. Inte fel det heller. Det förklarar antagligen varför det finns folk med t.ex. ryggproblem som också blivit hjälpta.
Jag har verkligen inga synpunkter på andra människors val av skor. Den här flugan är dock inget för mig, vilket är allt jag påstår.

Ont i fötterna har jag inte heller haft sedan jag sålde de illasittande Zero drop-pjucken.

OK, men du framför ju faktiskt synpunkter. Om du inte har det varför måste du då hela tiden framhålla att du inte är intresserad och att det är en fluga? Det gjorde att ivf jag uppfattar det som en slags diss av fenomenet.

OK, men du framför ju faktiskt synpunkter. Om du inte har det varför måste du då hela tiden framhålla att du inte är intresserad och att det är en fluga? Det gjorde att ivf jag uppfattar det som en slags diss av fenomenet.
Vissa verkar ju hela tiden framhålla att barfotaskor är mkt bättre och dissar vanliga skor. Same-same.

Visst är jag skeptisk. Många hälsorelaterade trender förstås bäst som en del av konsumtionssamhället.

Visst är jag skeptisk. Många hälsorelaterade trender förstås bäst som en del av konsumtionssamhället.
Ungefär som klackar på skor då. Varför ska människor som inte rider ha klackar? Den trenden har hängt med rätt många hundra år nu.

Skeptisk kan man vara. Men det är ju bara att låta bli att prova. Det är inget tvång. Men du kan väl hålla med om att vi knappast är skapta för att gå i skor skor med styva sulor, trånga tår och klackar?

Man skulle förfasas om nån satt på en hund den typen av skodon, för det är inte naturligt för hunden att gå så. Är det det för oss då?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Köpte mina första Merrel trail gloves 2013 så knappast en "fluga" eller trend..
Kanske snarare så att det är nytt för vissa i tråden..
Råkar vara född med fötter enligt den vänstra bilden på Doktor Glas inlägg #24 (de ser fortfarande ut på det viset). Har helt enkelt aldrig kunnat gå i annat än någon sorts "barfotaskor", fast jag tycker att benämningen är lite vilseledande och används oprecist.

Det går mode och kommers i allt, men sådana skor har alltid funnits. På 70-talat gick alla proggare i någon variant, och den sortens vardagsskor är fortafande vanligare i t ex Tyskland och Danmark. När jag var liten var skomodet vidrigt smalnosat, men det fanns alltid sådant som "tennisskor" (tunna brednosade tygskor), sandaler, gummistövlar m m, som var vettiga. Morsan slet sitt hår, när jag ratade allt annat, och sprang omkring i sandaler och tygskor året runt, inkl. mitt i vintern och uppe i Tatrabergen.

"Barfotaskor" som löparskor har nog räddat mig från att sluta springa p g a mina risiga knän - skillnaden är påtaglig.

Tyvärr får man kompromissa ibland, t ex med klätterskor, skidpjäxor, stegjärnskompatibla och Lundhagare i blöta kalla fjäll, men det finns uthärdliga varianter där också.

Senast ändrad:
Vissa verkar ju hela tiden framhålla att barfotaskor är mkt bättre och dissar vanliga skor. Same-same.
För egen del bara när ämnet kommer på tal. Om nån frågar om Lundhagskängor föreslår jag inte att han ska använda barfotaskor istället. Men om nån undrar så vill jag gärna dela med mig då jag har rätt lång erfarenhet nu och kan både se och känna hur mina fötter har förändrats. Men eftersom mina skor bara håller och håller är jag inte i inläst på alla märken som finns nu, kan bara uttala mig om de jag själv har provat.

Har helt enkelt aldrig kunnat gå i annat än någon sorts "barfotaskor", fast jag tycker att benämningen är lite vilseledande och används oprecist.

Håller med. Tycker minimalistiska skor är bättre.
Det går mode och kommers i allt, men sådana skor har alltid funnits. På 70-talat gick alla proggare i någon variant, och den sortens vardagsskor är fortafande vanligare i t ex Tyskland och Danmark.

Japp. Mockasiner och liknande har nog alltid funnits. Våra svenska näbbstövlar hade väl inte sula och klack från början? Vet att de kan ha det nu.

Om man skriver en massa inlägg om hur fantastiskt det är med barfotaskor, så får man nog tåla en del mothugg. Dom allra flesta kommer aldrig att prova, det är en liten nisch för entusiaster. Därmot ganska jobbigt med folk som absolut vill övertyga alla om sin egen lilla grej.

Bara för att reda ut begreppen lite..

Saxat från nordeka se

"Barfotaskor och minimalistiska skor används ofta som synonymer, men det finns viktiga skillnader mellan begreppen. Båda typerna av skor syftar till att efterlikna känslan av att gå barfota, men graden av minimalism varierar.

Barfotaskor har en tydlig definition: noll drop (ingen höjdskillnad mellan häl och tå), bred tåbox, tunn och flexibel sula samt låg vikt. De ger foten full rörelsefrihet och bygger inte in stöd, dämpning eller styrning.

Minimalistiska skor kan däremot ha vissa av dessa egenskaper, men inte alla. De kan exempelvis ha en tunn sula men ändå viss drop, eller vara smalare framtill. Vissa minimalistiska löparskor marknadsförs som barfotainspirerade men är i praktiken en kompromiss.

För den som vill ha maximal kontakt med underlaget och låta foten arbeta fritt är barfotaskor det mest konsekventa alternativet. Minimalistiska skor kan däremot fungera som ett första steg för den som är ovan eller vill ha en något mjukare övergång."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips