Laga sula på Scarpa T1:or?

Hejsan - är det någon som har något tips på hur jag skall gå tillväga för att laga Vibram-sulan på mina Scarpa T1:eek:r?

Precis vid 3-pin hålen har sulan börjat spricka på min ena pjäxa - och det skulle vara lysande på om någon tror sig veta hur man skulle kunna laga detta (både gör-det-själv samt tips på lämplig butik/skomakare i Stockholmsområdet tas tacksamt emot).

Någon som varit med om något likande - och hur löste ni det då?

Mvh / Calle

Jag hade ett par Asolo (dom där första som kom med spännen) och på den ena sprack Vibramsulan vid hålen, precis som du beskriver. Jag lämnade in den på Lundhags i Järpen som fixade på en ny sula. Vill minnas att dom var generalagenter på den tiden så tror inte ens att jag betalade ngt, eller också var det en symbolisk summa. Vet inte vem som är generalagent för Scarpa men det kan man ju ta reda på och ringa/maila och fråga vad dom tycker att man ska göra. Nu vet jag inte hur slitna dina pjäxor är men det är ju ett rätt allvarligt materialfel på en telemarkspjäxa om sulan spricker under tån, själva funktionen med en telispjäxa är ju att den ska gå att böja just där...

/ S

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Råkade ut för detta på ett par gulsvarta T1or för ett par år sedan. Outside som då var generalagent bytte ut dem högst motvilligt sedan jag använt mig av kommunens konsumentombudsman. Har nu T2or av den nya modellen som håller. mTror nog igentligen att det kanske berodde på åktekniken. Sulan var hård att böja och det blev nog ibland mer som ett brytande i spetsen av sulan istället för en gämn böjkurva av sulans framdel. I mitt fall går den mjukare T2 sulan lättare att böja och foten kommer närmare under kroppen vilket får skon att hålla. Således tänker jag att det är ett matrealfel men vill man att sulan skall hålla i längden bör man se över sin teknik.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips