Laga paddel?

Hej,
har fått en lite otäck spricka i min paddel :( och undrar om jag kan få lite tips på hur man går till väga för att få till en bra lagning.
Paddeln är en Lendal Archipelago från 1990. Sprickan sitter på baksidan och går in så att de första lagren glasfiber är av. Spricka är ca 7 cm och går tvärs bladet strax nedanför där paddeln blir helt platt och i centrum på bredden.
Jag har skaffat en lagningssats, men har inte själv jobbat med glasfiber förut så alla tips mottages tacksamt.

Hej,
har fått en lite otäck spricka i min paddel :( och undrar om jag kan få lite tips på hur man går till väga för att få till en bra lagning.
Paddeln är en Lendal Archipelago från 1990. Sprickan sitter på baksidan och går in så att de första lagren glasfiber är av. Spricka är ca 7 cm och går tvärs bladet strax nedanför där paddeln blir helt platt och i centrum på bredden.
Jag har skaffat en lagningssats, men har inte själv jobbat med glasfiber förut så alla tips mottages tacksamt.

jag hängde med fram till "i centrum på bredden"... ..menar du att sprickans 7cm är centrerade?

jag har aldrig lagat just en paddel och vad jag kan förstå av sprickans placering är den där paddeln utsätts för mest kraft. har den uppkommit genom normal användning är det nog så att det är svårt att få till en lagning som är stark nog att klara en belastning som inte ens ursprungsmaterialet fixade när det var helt.

av erfarenhet från andra områden skulle jag dock göra så att jag slipade ur hela sprickan, tillräckligt djupt och brett så att du får bort allt som är sprucket och uppfläkt, men absolut inte djupare än så, gör gärna slipningen v-formad, sen skulle jag lägga i glasfiber (glasfiberspackel) så att det blev något tjockare. glöm inte att matta ner hela det underlag du tänkt fylla. att baka på med glafiber utan att ha mattat ner är helt lönslöst. se också till att ytan är helt ren från dam och fett, tvätta med trasa fuktad i t-röd, eller annan sprit, absolut inget som innehåller olja. var noga med att få rätt förhållande när du blandar i härdaren.

använd smärgelduk typ korn 120, 180

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips