Laga kängor

Köpte just ett par lowa zephyr på blocket och verkar som att de läcket från sidan där lädret möter sulan, verkar som ett hål nästan. Kan man försöka laga det med något for av lim eller liknande, någon som vet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Liquisole (Rubberfix) som Thureb tipsar om är bra, men om kängan har varit vaxad på lädret för att öka skyddet mot väta kan det vara svårt att få limmet att fästa och hålla. Lagningen påverkas ju mycket på var det är då kängan böjs vid varje steg.
Om det är en GTX känga sitter ju vattentätheten i membranet som sitter närmast foten, dvs innanför ytterläder och ev stoppning vilket kan vara svårt att laga utifrån. GTX membran och sulmaterial har begränsad livstid, vet du hur gammal kängan är? Tips att gå till en bra skomakare och få dennes råd först.

Liquisole var jättebra, men säljs inte längre. Ersättaren Rubberfix är mycket sämre. Bästa alternativet som jag har hittat nu är Gear Aid Aquasure +SR (SR=Shoe Repair). Finns även i andra varianter än SR.

Jag saknar också Liquisole. Rubberfix är ersättaren, men i mitt tycke klart sämre. Med Liquisole gick det att laga stövlar. Rubberfix sitter inte kvar tillräckligt länge för att det ska vara värt besväret.

Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att laga kängan.

Jag har haft ett antal skor som börjat ta in vatten på sidan (vid hålfoten ungefär). Det är där sulan böjs, och det verkar slita på membranet, och göra lagningar svåra.

Lycka till med lagningen. Rubberfix borde minska mängden vatten som kommer in, men jag tror inte du kommer få kängan vattentät.

Jag håller med smux om att det kan vara svårt att få till en riktig lagning och att det kan vara värt besväret att ta upp frågan med en skomakare.
Men först: Vet du säkert att du har GTX-varianten av Lowa Zephyr? För om det inte är GTX så ska du inte förvänta dig vattentäthet ens om de är splitternya.

(Jag har dem utan GTX för vandring i varma, torrare klimat. Vid ev. blöta blir det små plastpåsar utanpå sockorna. Fungerar suveränt. GTX ger jag inte mycket för; håller inte alls vad de lovar, men jag köper dem ändå för nordiska fjäll m.m. eftersom det inte finns några egentliga alternativ. När GTX-kängorna blir 2-3 år gamla krävs plastpåsar även för dem :().

Senast ändrad:
Jag vet inte hur det är jämfört med andra märken och inte hur det funkar på infettat läder heller, men jag har haft stor lycka med nåt som heter Shoe Goo. Amerikansk gucka, tror jag. Lagade ett par tunna gummistövlar (barfotingar) som fått en stor reva för 10 år sen och det håller än.

Om det är membran kängor skulle jag pressa i kontaktlim vid hålet och sedan smörja In dom rejält med skofett och använda dom som typ skalkänga.

Membran kängor är ofta ändå rätt värdelösa att hålla fötterna torra efter att dom blivit ordentligt ingådda.

Ett par snabba kliv i en bäck eller liknande är väl vad dom vanligen mäktar med.

Gå i blötsnö en hel dag eller klafsa runt i en mosse brukar alltid sluta med våta fötter, där krävs väl infettade skalkängor.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips