Laga hål i sovsäck

Klantade till det rejält igår. Satt inne i ett vindskydd och välte min gasollampa rakt på sovsäcken. Det luktade bränt och något hände... När jag vaknade imorse upptäckte jag ett stort hål i sovsäcken.
Är det någon som vet om och hur detta går att laga? Hade gärna fyllt på med lite dun också eftersom det for ut…

Storleken på hålet och antalet bafflar involverade avgör metoden. Extra dun kan man köpa och addera.

Små brännhål syr jag igen, större klistar jag på en lapp av självhäftande rutnylontyg. Sen syr jag med små stygn runt om.

Stora brännhål måste lappas och innan man syr ihop dem helt adderar man extra dun, det kan göras manuellt och med blåsmetoden. Då sätter man ett duntätt meshfilter (damstrumpa) på damsugarslangen suger upp sina nya dun och sen flyttar man slangen till blåssidan av damsugaren för in slangändan i säcken bakom lagningen och blåser in dunen, sen tar man ut slangen och syr igen hålet.
Att hålla till inne i tältet i vardagsrummet brukar begränsa dunspridningen till inne i tältet.
go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för ditt utförliga svar!

Det ser ut som om endast en baffel är involverat. Jag bifogar en bild på hålen. Det är totalt tre hål med en diameter på 2 cm, 3 cm och 1 cm (räknat från vänster i bild).
Kan du på rak arm säga vilken av dina metoder som du hade använt?

Storleken på hålet och antalet bafflar involverade avgör metoden. Extra dun kan man köpa och addera.

Små brännhål syr jag igen, större klistar jag på en lapp av självhäftande rutnylontyg. Sen syr jag med små stygn runt om.

Stora brännhål måste lappas och innan man syr ihop dem helt adderar man extra dun, det kan göras manuellt och med blåsmetoden. Då sätter man ett duntätt meshfilter (damstrumpa) på damsugarslangen suger upp sina nya dun och sen flyttar man slangen till blåssidan av damsugaren för in slangändan i säcken bakom lagningen och blåser in dunen, sen tar man ut slangen och syr igen hålet.
Att hålla till inne i tältet i vardagsrummet brukar begränsa dunspridningen till inne i tältet.
go tur

Bilagor

• IMG_0068.JPG
    IMG_0068.JPG
    114.4 KB · Visningar: 693

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips