Laga/ersätta skosnörögla?

En av mina skor har dels vanliga öljetter som hål för skonsnörena men "översta hål-paret" är en platbandsögla och efter ett tags användning (bortom rimlig reklamantionstid) så har platbandsöglorna på ena skon slitits upp. Övriga snörhål som är öljetter funkar fint och sulan är inte heller slut så det känns dumt att kassera skon i förtid. Just nu knyter jag skon ett hål-par längre ner mot tårna men den sitter inte så bra då och jag vill gärna ha ett hål-par till i höjd med trasiga plattbandsöglor, som tidigare.
Gick till min lokala skomakare som erbjöd sig att sätta öljetter istället, dock större än den befintliga och dessutom om jag vill ha symmeteri mellan skorna blir det ju öljetter även på andra skon med hela plattbandsöglor. Estetiken är dock inte så viktig. Dessutom tyckte jag att priset var lite högt för öljetter hos skomakaren så jag letar alternativ.
Min symaskin klara nog inte att sy igenom skomatrialet, det är för tjockt.

Men någon som har några tips på hur jag kan laga så jag får ett hålpar till, som ersätter de trasiga plattbandsöglrona, se bild.

Sy dit nya plattband för hand? Matrial som inte slits upp igen men går att sy?

Skaffa små öljetter själv?

Annat smart förslag?

/Patrik,

Sko2.jpg

Ta en lödpenna och gör hål i höjd med där dom utnötta öglorna sitter.
Då har du ett hål som du kan trä igenom skosnöret.

Äger du ingen lödtång så håller du en spik med en tång och värmer upp spikspetsen med en gasollåga eller ett stearinljus. Då blir spiken som en lödtång att göra hål med.

Det hålet håller i evigheter. Öljetter är bara överkurs....

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag säger samma, håltång/stans, tror inte heller att hålet behöver förstärkas med öljett (även om den kasnke gör att skosnöret löper något lättare). De flesta löparskor etc har ju bara rena hål, utan förstärkning.

Ta en lödpenna och gör hål i höjd med där dom utnötta öglorna sitter.
Då har du ett hål som du kan trä igenom skosnöret.

Äger du ingen lödtång så håller du en spik med en tång och värmer upp spikspetsen med en gasollåga eller ett stearinljus. Då blir spiken som en lödtång att göra hål med.

Det hålet håller i evigheter. Öljetter är bara överkurs....
Kan så här i efterhand rapportera att göra hål med lödpenna funkat över förväntan bra och så frå det bli, utan någon förstärkning i form av öljett eller annat. Skosnäret löper lagom lätt/trögt mot den brända ytan i hålet.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips