Laga dunsovsäck?

Nu ger jag upp att söka i forumet och startar en ny tråd,
Jag fick en äldre, men mycket sparsamt använd dunsovsäck här om veckan.
Den är riktigt fin i alla avseenden utom ett; mitt på, ungefär i knähöjd är det ett pyttelitet hål som läcker ut ett dun i taget. Hur lagar man ett sådant hål? Limma över kanske?

vänligen, Tomas
 
Kombinerat

nål och tråd samt textillim brukar funka utmärkt. Hål större än en lillfingernagel tejpas med lagningstejp som sys runt om kanten.
 
Tejp

Jag brukar tejpa över hålen med en liten rund bit spinnakertejp .
Håller väldigt bra och tejpen finns i de flesta färger. Tejpade bl.a. över en reva i min liv jacka för över ett år sedan och det har hållit bra trots flitig användning.

// Jesper
 
Läcker det bara ut ett dun i taget så kan man blanda lite badrumssilikon med ren bensin till en gegga och ta en tändsticka och dutta på hålet. Detta har jag använt på en dunjacka. Syns inte alls. Men en bra vävtejp funkar också, bättre om hålet är större.

Jörgen
 
Nu ger jag upp att söka i forumet och startar en ny tråd,
Jag fick en äldre, men mycket sparsamt använd dunsovsäck här om veckan.
Den är riktigt fin i alla avseenden utom ett; mitt på, ungefär i knähöjd är det ett pyttelitet hål som läcker ut ett dun i taget. Hur lagar man ett sådant hål? Limma över kanske?

vänligen, Tomas

När nästa dun (ej fjäder) dyker upp så droppa en pytteliten limdroppe på den och rör runt den över hålet, fungerar som en sorts armering.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.