Laga stövel?

Lyckades i helgen haka fast med foten i något vasst och riva upp ett hål (ca 1-2cm) i ovansidan på min favoritgummistövel. De är alldeles för fina för att kasseras för övrigt så vad lagar man en sådan skada med? Någon som vet?

Leif...
 
Förr lagade man med lagningslappar, men de brukade ju inte sitta så bra. Jag tror att "Liqui Sole" är bästa alternativet, lite kletigt att jobba med men det brukar sitta mycket bra. Har man öppnat en tub så bör den förvaras i frysen, kostar ca 60 kr/tub.
 
Lite större skador som den du beskriver brukar jag laga med först cykellagningslapp (rugga ytan osv innan precis som när du lagar punka) och sedan kladda på liquisole ovanpå. Det kan vara lite svårt att hitta nog stora lagningslappar men det är bara att leta på. Mindre skador lagar jag med bara liquisole. Observera att det tar typ två dygn för liquisole att torka så se till att göra lagningen när du inte ska ha stöveln på ett tag, annars går det åt skogen.

Skaffade mig endel erfarenhet av stövellagning när jag jobbade som bas för ett planteringslag sommaren 2003. En hel sommar på hyggen slet hårt på stövlarna som tillslut inte gick att laga mer. Men varje fredagkväll gällde det att passa på att laga hålen så att liquisolen skulle hinna torka till måndagen.

Kanske någon annan har bättre förslag på hur lagningar ska göras.

/Andreas
 
Tackar för tipsen, Liquisole ligger bra till alltså. Vill helst slippa laglapp a la cykelslang då det inte är sådär fantastiskt vackert. Funderade lite på om det fanns något gummiliknande inom bygghandeln som skulle kunna funka..


Leif...
 
ala; sa:
Lite större skador som den du beskriver brukar jag laga med först cykellagningslapp

Man behöver inte använda cykellagningslappar, (fast det är säker vettigt om slitaget över lagningen är stor) det går bra med andra material som armering också. Jag har använt tunt nylontyg(nåt gammalt jackfoder), armeringsduk för våtrumsförsegling, och såna där glasfiberremsor man spacklar in i skarvar före tapetsering. Jeanstyg funkar inte så bra däremot... Klipp till en bit som passar och arbeta in LS tills dess att man ser på färgen att armeringen blivit mättad. Hittar man ett armeringsmaterial som stämmer någorlunda färgmässigt med grundmaterialet blir lagningarna ganska diskreta.
 
dabac; sa:
ala; sa:
Lite större skador som den du beskriver brukar jag laga med först cykellagningslapp

Man behöver inte använda cykellagningslappar, (fast det är säker vettigt om slitaget över lagningen är stor) det går bra med andra material som armering också. Jag har använt tunt nylontyg(nåt gammalt jackfoder), armeringsduk för våtrumsförsegling, och såna där glasfiberremsor man spacklar in i skarvar före tapetsering. Jeanstyg funkar inte så bra däremot... Klipp till en bit som passar och arbeta in LS tills dess att man ser på färgen att armeringen blivit mättad. Hittar man ett armeringsmaterial som stämmer någorlunda färgmässigt med grundmaterialet blir lagningarna ganska diskreta.

Bra tips på alternativa armeringar! Jag tror det är lämpligt med någon form av armering eller lapp när skadan är så pass stor (>1 cm).

Själv tycker jag att gummistöveln är ett bruksföremål och inget jag normalt hänger på stan med så för mig kvittar det om inte lagningen är färgmatchad.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.