Laga thermarest

Som man lagar cykelslangar, det finns lagningskit att köpa lite överallt, typ. stadium, Naturkompaniet, etc.
Dom fungerar bra.

Mvh
Uffe
 
Sant...

Tjenare Micke,

jo, jag har alltid ett lagnings-kit till Thermaresten med (ofta 2). Det funkar mycket bra. Ett annat allternativ är det alltid saliggörande Liquisole, med eller utan en lapp utanpå, men alltid väl torkat/härdat. Det tar dryga dygnet, vänta minst så länge och som vanligt se till att ytan är ren.

Hoppas allt är bra annars

/Oscar
 
Re: Sant...

föhl; sa:
Tjenare Micke,

jo, jag har alltid ett lagnings-kit till Thermaresten med (ofta 2). Det funkar mycket bra. Ett annat allternativ är det alltid saliggörande Liquisole, med eller utan en lapp utanpå, men alltid väl torkat/härdat. Det tar dryga dygnet, vänta minst så länge och som vanligt se till att ytan är ren.

Hoppas allt är bra annars

/Oscar

Jag har också alltid med mig ett lagningskit som följde med mitt Thermarest, men nu när jag skulle laga den ute i fält så fungerade det inte. Man skulle vist koka limtuben i tre minuter i vatten, sen skulle den bli mjuk och perfekt att laga madrassen med. Men det sket sig totalt, limmet blev aldrig mjukt. SÅ det vara bara till att sova på ett platt thermarest i två dagar ;-). Så nu måste jag hitta ett bättre sätt att laga madrassen i fält! Oscar vad har du för kit?

Annars är allt bra!!

/Micke
 
gammal limtub?

Var inte problemet att limmet passerat bäst-före-datum? Jag har lagat några therma-a-rest med gott resultat, både i fält och hemma, med originalprylar eller med liquisole i kombination med en helt vanlig bit leukoplast som håller gummit på plats (har hållit på flickvännens underlag i flera år nu, möjligen så har hon satt på ny skoskavstejp någon gång).
 
Värt att veta angående Thermarests lagningskit. Efter att man har kokat limtuben, kladdat på lim och lagningslapp över hålet så ska man ställa något varmt över, förslagsvis kastrullen med varmvattnet. När allt har svalnat så funkar det att använda liggunderlaget.

Varför ska man koka limtuben?
Detta lim kräver ingen härdningstid, utan det går att använda underlaget tämligen omgående.

Mvh Tomas
 
Laga vid sidan av ventilen kan bli problem.

Mitt första thermarest höll ett dussin år sedan så var väven utsliten ett par cm vid sidan av ventilen där det blir en böjningsanvisning där gummit runt ventilen slutar med en kil och tyget på ovan och undersidan sitter ihop.

Försökte laga på allehanda sätt men förgäves. Tydligen är detta ett känt fel i varje fall så kände KG i Solna till det.

Jag köpte en ny thermarestmadrass och kan acceptera att man kan behöva göra detta efter ett dussin års flitig användning.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.