Ladda Iphone med solceller?

Nej, det går inte att göra om helt. Om den ska dra 0.5 A vid 5 V så är det 2.5 W. Du kan inte göra om det till 1 A vid 5 V eftersom det skulle bli 5 W och den extra effekten kan inte komma från nånstans.

Laddar man från dator är det max 0.5 A, från laddare däremot kan telefonen dra mer. Min telefon känner av om den är ansluten till dator eller laddare och laddar alltså snabbare när den är är ansluten till laddare (den känner av det genom att data-paret i USB-kabeln är kortslutet i laddaren, när jag köpte en 1 A billaddare drog mobilen bara 500 mA, tills jag la en pärla lödtenn över kontakten i laddaren, sen drog den 1 A).

Om Apples prylar kräver 1 A går det alltså inte att ladda dem från en dator? Man måste ladda från en laddare?
 
Enligt standardiseringen ska en USB-port kunna ge 500 mA. Det är alltså inte förbjudet att tillverkarna ser till att USB-portarna i deras produkter ger mer än 500 mA. Men det är dyrare att bygga sådant. Och det är onödigt för det skulle ju räcka med 500 mA -- om alla skulle hålla sig till reglerna!! Det kallas för kompatibilitet. Men Apple skiter i sådant.

Apple vet och räknar med att det finns tillverkare vars produkter levererar upp till 1 A eller ännu mer vid en USB-port. Men det är bortom standardiseringen.

I en logisk värld skulle det vara så att en produkt som inte klarar specifikationerna inte godkänns. Apple ligger klart utanför specifikationerna.

Standardisering är en stor fördel, en meter är en meter, ett kilo är ett kilo och USB-ansluten teknik klarar sig med max 500 mA.
 
Min Xcover 271 funkade att ladda med budget laddaren i allafall så det va inte enbart bortkastade pengar.. köpte en Bil laddare från Apple store ska se om den hjälper med problemet annat får jag uppgradera nästa sommar helt enkelt tack så mycket för hjälpen :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.