Ladda Iphone med solceller?

Godagens kära utenördar å andra, älskar min iphone det är min gps handdator surfplatta å telefon när jag är ute men den har ju ett problem den drar batterier som attans.
Så jag köpte den här Men det visade sig när jag kopplade in den i starkt solljud att "Denna produkt stödjer inte laddningen" eller något liknande kom det upp på displayen :S går det att komma runt det på något sätt? Får lixom pipet när jag stoppar in den i uttaget att den får ström men får som sagt ett felmedelande från iphonen istället. Att det va svag ström det fattade jag å att det kanske skulle ta några timmar att ladda den men att den inte skulle gå alls det visste jag inte... den produkten jag köpte har ju tex mer kräm i sig än va dom andra vanliga svenska små cellerna har som då ska "stödja" iphone :S


Tips å ideer?

God tur


/Mats
 
Det avgörande verkar vara vad du har för laddningskabel resp. laddare, eftersom iphones är mkt kräsna vad gäller officiellt tillåtna laddningsprodukter. Det handlar om inbyggda och konstgjorda hinder -- Apple vill at du köper deras produkter.

En snabb nätrecherch visar dock att det går mkt bra att ladda en iphone med en F15-300 som du har. Bara du har rätt "mellanpryl".

Har du en vanlig biluttag vid solpanelen? Använder du i så fall en officiellt Apple-tillåten billaddare?
 
Hmmm Jo jag har ju en Hanne bil laddare till RA-2 Adaptern, men de är samma laddare jag använder när jag laddar den i bilen tex å då funkar det utan problem. det är ingen orginal utan köpt på Kjell & Co, Men eftersom den funkar i bilen borde den väll gilla från panelen oxå? eller är det spänningen som den är mest kinkig på?

God tur

/Mats
 
Det låter som om problemet inte finns mellan iphonen och laddaren utan mellan laddaren och solpanelen.
Jag har en stark formodan att det handlar om en viss strömtröskel som är för hög på laddarens sida. Panelen levererar 0,3 A -- men vissa laddare kräver mer för att börja funka. Det är inget som helst problem i bilen för där finns gott om ampere, men det kan bli ett problem med en solpanel.

En laddare som nöjer sig med en låg ampere-tröskel är lite dyrare att bygga och eftersom du skriver att laddaren är en billighetsmodell verkar det som om problemet ligger där.

Själv använder jag också ett liknande solpanelladdningssystem och det tog mig diverse nätrechercher och telefonsamtal med producenter och handlare för att lista ut vilka billaddare som nöjer sig med bara 0,3 A ingångsström. Att kombinera billaddare med solpaneler är än så länge en teknisk nisch och därför är många producenter inte medvetna om läget och känner knappast till ström-minimum-tröskeln till sina produkter. Som sagt, i bilen finns det gott om ampere.

[Edit: typo]
 
Notera att idag så sitter själva laddkretsen alltid i telefonen, i adaptern sitter det bara en spänningsregulator som tar ned spänningen från ex 12v till ex 5v (IPhone använder 5v eftersom du kan ladda den direkt via ett USB uttag)
Det stämmer att spänningsregulatorn har en tröskel för att börja leverera.
Sedan kan det vara så att solcellen inte klarar av att leverera det telefonen+adapter kräver.

Testade en nödladdare med ett 1.5v batteri, funkade perfekt med ett färskt batteri, satte i ett nytt batteri och försökte använda den efter ett par månader, telefonen började ladda för att sedan koppla ifrån hela tiden, tydligen drog nödladdaren ut lite från batteriet (eller självurladdning) så att det blev för lite "kräm" för att ladda
 
"Sedan kan det vara så att solcellen inte klarar av att leverera det telefonen+adapter kräver." kan också interpreteras som att adaptern inte klarar av att nöja sig med det vad solcellen levererar. Jag föredrar den interpretationen eftersom panelen är klart dyrare är adaptern och den näraliggande konsekvensen verkar vara at ersätta adaptern.
 
Senast ändrad:

Fan att jag inte visste om den sidan från usa ;) Jag va nämligen sugen på just R7 men hade inte riktigt dom pengarna till semester å trodde att den jag hade borde ha funkat, men om jag nu köper en apples egna laddare så är jag endå uppe i dom prisklasserna lik förbannat... fan det är lätt att vara efterklok....

Ingen som vill köpa solpanel? aldrig använd ;)


Hinner inte köpa Orginal laddare någon stans endå nu får åka upp till fjällen å testa i riktigt stark sol å se om jag kanske med lite tur lyckas komma över gränsen så den börjar ladda...

God tur

/Mats
 
Nu har jag forskat och googlat lite mer och förstår det konkreta dilemmat allt bättre.

Du behöver en biluttagsadapter som nöjer sig med 0.3 A på ingångssidan och levererar 1 A på utgångssidan, för din iphone behöver så mkt ström för att ladda.

Jag minns att när sökte passande billaddare för mina ändamål (diverse 3,7-V-fotoackumulatorer) var jag extra glad för extra låga utgångsströmmar omkring 0.2 -- 0.5 A, för ju lägre laddningsströmmen är desto längre lever ackumulatorn.
Den låga laddningsströmmen var i mitt fall en mkt välkommen bieffekt av den låga ingångströskeln.
Men i ditt var är det tyvärr ett dilemma.

Så länge det inte finns en adapter som nöjer sig med 0.3 A ingång och ger 1 A utgång är mitt enda tipps att skaffa en till panel och koppla med den du redan har.
 
"Sedan kan det vara så att solcellen inte klarar av att leverera det telefonen+adapter kräver." kan också interpreteras som att adaptern inte klarar av att nöja sig med det vad solcellen levererar. Jag föredrar den interpretationen eftersom panelen är klart dyrare är adaptern och den näraliggande konsekvensen verkar vara at ersätta adaptern.

Observera "telefonen+adaptern kräver". D.v.s. det räcker inte att byta ut adaptern om solcellen inte kan ge den ström som telefonen behöver för att kunna ladda.

Om telefonen är gjord för att laddas via USB så kräver den troligen minst 500 mA på 5 V (eftersom det är vad en USB-port på en dator ger). Om solpanelen inte klarar att ge den strömmen så kommer telefonen inte att ladda.
 
Observera "telefonen+adaptern kräver". D.v.s. det räcker inte att byta ut adaptern om solcellen inte kan ge den ström som telefonen behöver för att kunna ladda.

Om telefonen är gjord för att laddas via USB så kräver den troligen minst 500 mA på 5 V (eftersom det är vad en USB-port på en dator ger). Om solpanelen inte klarar att ge den strömmen så kommer telefonen inte att ladda.

Nja, inte riktigt rätt. ;)

Adaptern anpassar allt, dvs både spänningen och strömmen. Rent tekniskt är det möjligt att bygga en adapter som ger 1 A utgång vid 0.3 A ingång. Men den skulle kosta lite mer och tydligen finns än så länge inget större behov på marknaden.

Det stämmer att en USB-port ska ge max 500 mA enligt allmänna standardiseringar. Men Apple bryr sig inte om sådant, deras prylar behöver mer ström, nämligen 1 A. Ligger man under 1 A är det inte så att laddningen går långsammare utan den går inte alls. Tekniskt väldigt dummt och ett stort steg tillbaka, men så är det med Apple. Steve säger "Snabbladdning!" och sedan blir det inbyggd snabbladdning med 1 A -- eller ingen laddning alls. Och folk är så fascinerade eftersom det går så snabbt att ladda en Apple-pryl. En för Steve förmodligen ganska välkommen bieffekt är att snabbt laddade ackumulatorer har ett mkt kortare liv än långsamt laddade. Användaren har inget val -- ska inte ha ett val, ska inte behöva bry sig om futtiga detaljer som strömstyrka och amperetal. Många blir lyckliga med det, men inte alla.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.